Metoda 90-60-90
 
Wokół mnie mnóstwo rzeczy, nad którymi pracuję. Laptop wciąż czeka na odrobinę uwagi – w nim niewyobrażalna ilość spraw do załatwienia. Choć moje domowe biuro jest idealne – w kolorze bieli i fioletu, kryje w sobie demony. Albo inaczej – mogłoby kryć w sobie demony. Jeśli tylko bym na to pozwoliła.

Prawdopodobnie przynajmniej raz na jakiś czas czujesz, że masz za dużo na głowie. Masz dość. Chcesz schować się pod kołdrą i przeczekać – kiedyś te wszystkie sprawy znikną, a Ty będziesz mógł wyjść z ukrycia. Te naturalne momenty załamania pojawiają się w najmniej oczekiwanych chwilach. Chcesz świetnie zdać egzamin, masz przed sobą ważny cel do zrealizowania lub właśnie dzieje się coś istotnego w Twoim życiu.

I pojawia się:
a) przemęczenie
b) stres
c) obniżony nastrój
d) minimalna motywacja

Nie chce Ci się. Może być gorzej – przedłużające się negatywne emocje i brak chęci do działania przeistacza się wkrótce w zmiany w ciele. Szalejące serce, jego kołatanie, bóle głowy, ucisk w piersi, bóle brzucha. Mogą pojawić się problemy ze snem, a nawet problemy w relacjach. Jeśli nie jesteś zadowolony, w Twoim życiu dominuje strach, inaczej podchodzisz do kontaktu z innymi. Skutki bywają męczące.

To wszystko sprawia, że nawet najbardziej istotne cele i marzenia nie mają szans niepowodzenia – w chwilach zwątpienia lubimy rezygnować, nie chcemy też stawiać przed sobą wymagań, często decydujemy się na łatwiejsze, bezstresowe życie. Serio chcesz tego? Wyobraź sobie, że masz te 80 lat – czy wtedy chcesz wspominać swoje kroki wstecz? Rezygnację? Brak konsekwencji? Nie chcę, żebyś kiedykolwiek to przeżył. Przeciwnie. Pozwól sobie na dumę, zachwyt i poklep się po 80-letnich plecach.

Unikanie stresu i tych wszystkich cielesnych jego oznak nie musi oznaczać ucieczki od życiowych wyzwań. Chcę Ci dziś zaproponować technikę, która może skutecznie poprawić Twoje odczucia w najbardziej wymagających chwilach swojego życia. Pozwól sobie na jej wykorzystanie po to, aby nie dopuścić do siebie przemęczenia czy negatywnych emocji. Zamiast dusić w sobie problemy, pozwól sobie na ich oswojenie, ale i znalezienie rozwiązania. Jeśli skupisz się na sobie przez pewien czas, z łatwością poradzisz sobie z każdą barierą.
Praktyczne Dbanie o Siebie to zadanie na każdy dzień. Spróbuj przejść przez każdy z etapów tej techniki – myślę, że zgodzisz się ze mną, że zasługujesz na chwile przeznaczone tylko dla Ciebie. Bez względu na to, jak dużo rzeczy masz do zrobienia lub jak nie masz czas albo masz mnóstwo zaległości. Twój brak skuteczności, konsekwencji czy determinacji w wykonywaniu działań może wynikać z przedłużającego się przemęczenia, braku odpoczynku, rutyny i braku spojrzenia na życie z innej perspektywy. Spróbuj.

90 -60 - 90

Spójrz na kolejne kroki tej techniki i sprawdź ją. Każdy z tych etapów zajmuje określony czas – zadbaj o to, aby rzeczywiście przeznaczyć go na pracę nad sobą. Każdego dnia. Bez tłumaczenia się przed sobą, że się nie da, że nie ma wolnej chwili. Jeśli po raz kolejny zdecydujesz się na zapomnienie (o sobie!), po raz kolejny przystąpisz do wielkiej akcji kumulowania zmęczenia, niezadowolenia i negatywnych emocji. Nie chcesz tego, prawda? Chcesz spokoju, radosnego realizowania planów?
90
Czas na przyjrzenie się temu, jak Ci się oddycha. W chwilach zmęczenia i przeciążenia dużą ilością spraw ważnych (a także tych odłożonych na później) z trudem przychodzi regularne oddychanie. Jest zupełnie odwrotnie – oddech jest przyspieszony, płytki, nie daje ulgi a męczy. Zatrzymanie się na chwilę i skupienie na swoim ciele jest dobrą metodą radzenia sobie ze stresem.

Dlatego proszę – zatrzymaj się. Włącz sobie minutnik i przez 90 sekund skupiaj się jedynie na swoim oddechu. Rób głębokie wdechy i długie wydechy. Po co? Zwrócenie uwagi na ciało sprawia, że świat przestaje istnieć. Zaczynasz liczyć się tylko Ty i właśnie ten oddech ma największe znaczenie. Dzięki temu stabilizujesz swoje ciało i przesyłasz umysłowi informację: Wszystko jest w porządku. Nie zapominaj zatem o dużym związku między ciałem a psychiką – uspokajanie jednej sfery pomaga w relaksowaniu drugiej.
60
 
W nawet najbardziej szalonych i pracowitych chwilach w życiu nie możesz zapominać o siebie. Najbardziej optymalnym działaniem jest wyrobienie sobie nawyku, który określa ten etap techniki 90-60-90. Zadbaj o to, aby każdego dnia wygospodarować godzinę tylko dla siebie. Zajmij się sobą. Poczytaj coś, co Cię zrelaksuje, zrób sobie długą kąpiel, zrób sobie mały seans lub posłuchaj muzyki.

Czas dla Ciebie. Tylko. Samotność mędrców mistrzyni – tak mawiał Adam Mickiewicz. Te słowa mają głębokie znaczenie. Jeśli pozwolisz sobie na godzinę przyjemnej samotności, zadbasz o siebie, zresetujesz się, łatwiej będzie Ci realizować wiele obowiązków, a przede wszystkim – działać na rzecz innych. 60 minut tylko dla Ciebie wskaże i Tobie i osobom z otoczenia Twoją wartość. Zasługujesz przecież na to, aby oddać się sobie i własnym planom. Co więcej – możesz odpoczywać! Wiesz o tym?
90 2
 
Ciało i psychika się łączą. Dowodem na to jest chociażby to, że stres przeżywamy nie tylko w głowie. Stresuje się serce, żołądek. Stres widać po drżeniu rąk i plączącym się języku. Zadbaj zatem o to, aby Twoje ciało trochę się wyszalało.

(Przynajmniej!) 90 sekund dla ciała to niezbędny element dnia. Poskacz w miejscu, błyskawicznie przebiegnij drogę do samochodu lub tramwaju, zrób głupią minę, wskocz do basenu. Przeznacz 90 sekund na maksymalny, intensywny ruch ciała. Zrób przysiady, rozciągnij się, poczuj, że masz ciało. Już powiem Ci dlaczego. Jeśli potrzebujesz snu, potrzebujesz też ruchu. Nic tak nie odświeża jak energiczny, przesycony siłą i entuzjazmem ruch. Poddaj się temu i sprawdź, jak radzi sobie z tym Twoje ciało, ale i jak reagujesz Ty. Czujesz się zażenowany? A może z łatwością zrobisz setkę śmiesznych min? Poczuj, że masz ciało, wyszalej się i pozbądź skumulowanego napięcia.

 

Zasada jest bardzo prosta: jeżeli czujesz, że coś wymyka Ci się spod kontroli, żyjesz w chaosie lub nie do końca jesteś na bieżąco ze swoim życiem, skup się na sobie. Zacznij od chwili dla siebie, zadbaj o to, aby usunąć stres, zaopiekować się sobą i zbierz jak najwięcej energii i oddechu do kolejnych działań.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn3Share on Google+1Pin on Pinterest1