Aktualnie4

Idealna sytuacja  jest wtedy, gdy nasi klienci i potencjalni klienci są zawsze zachwyceni. Możemy mówić i o klientach w sklepie, w firmie, o kliencie, który przychodzi do psychologa, o klientów bloga, którzy czytają to, co dzieje się na stronach www. Klientem jest pacjent u lekarza i pani stojąca w kolejce w ZUS-ie. Takie są fakty. Osoby, które korzystają z naszych usług, oczekują najwyższej jakości, sprawnej obsługi i czegoś jeszcze. Relacji. Za cały ten pakiet klienci płacą różnie – standardowo pieniędzmi, ale też poświęconym czasem, komentarzem na blogu, comiesięcznymi składkami i podatkami, swoim zaangażowaniem w projekty.

Osoba, która cokolwiek oferuje innym ludziom jest zobowiązana do pracy również nad budowaniem dobrego klimatu i relacji z klientem. W minionym tygodniu zaprosiłam Was do konkursu, którego głównym celem było stworzenie bazy najlepszych Waszym zdaniem sposobów na budowanie dobrych relacji z klientami. Mam przecież doskonałą książkę w nagrodę (a nawet 3!) – jak zwykle stanęliście na wysokości zadania. Zapraszam zatem do przyjrzenia się mojej liście, którą stworzyłam z Waszych odpowiedzi. Dobre wskazówki zawsze w cenie!

14 sposobów na budowanie relacji z klientem:

1. Bezpośredni kontakt

Moja metoda to po pierwsze, w ogóle kontakt. Wielu o tym zapomina, o kontakcie bezpośrednim – jeden telefon = 10 maili . Dwa to zwracanie się po imieniu, czyli do konkretnej osoby. Pracuje w miejscu, gdzie mail to podstawa i zawsze adresuje go imiennie i indywidualnie. (Patrycja)

Dobre relacje z klientami zależą od naszego zachowania. Bardzo ważne jest zadowolenie klienta, dlatego warto dbać o najmniejsze szczegóły naszych relacji. Drobne gesty, zachęcające oferty, czy sama pamięć o kliencie jest fundamentem dobrej współpracy. (Emilia)

2. Dobre maniery, także online.

Odpisuję, dziękując za odpowiedź i poświęcony czas (nawet na “nie dla sprawy”). (Patrycja)

3. Unikanie nachalności

– Nie-nachalność. Klienta trzeba zdobywać ale powoli, dać mu czas na dojrzenie do współpracy – u mnie w branży muzycznej sprawdza się! (Patrycja)

– Ciągłe utrzymywanie kontaktu (nienatrętnie)

– Nie bądź nachalny. Nie najczęściej oznacza nie (Magda)

– Unikać bycia nachalnym-nic tak nie odstrasza ludzi jak nachalność (Joanna)

4. Utrzymywanie relacji nawet po zakończeniu transakcji.

– W relacjach z klientem warto pamiętać, że nie istnieje tylko firma, dlatego trzeba czasem utrzymać relacje nawet po osiągnięciu biznesowego celu. (Dominika)

– Po sprzedaży nie kończymy naszej współpracy – pokazujemy mu, że nadal nam na nim zależy i dopytujemy, czy produkt spełnił oczekiwania, a jeśli nie to staramy się pomóc w rozwiązaniu problemu. (Dawid)

– Pytaj o zdanie, zbieraj feedback na temat współpracy i produktów, spraw by klient poczuł się potrzebny. (Izabela)

5. Dopieszczanie.

– Dajemy klientowi to co mamy najcenniejsze- Nasz czas, więc niech to nie będzie czas stracony. Musimy sprawić by podczas spotkania, rozmowy czuł się wyjątkowy i “dopieszczony”. Należy mu się, przecież lokuje w nas swój kapitał. Bądźmy mili, serdeczni, pytajmy o jego potrzeby. Produkt- usługa musi być najwyższej jakości ,tylko wkładając w biznes 101% zaangażowania i serca możemy liczyć na zaufanie klienta. Wierzę w Karmę, i myślę że jeśli nasze intencje będą szczere zwróci nam się po stokroć. (Paulina)

– Obok profesjonalnej obsługi w zakresie mojej branży, pamiętam, że klient lubi by widzieć w nim człowieka, czuć się “zaopiekowany” i wyjątkowy. Dlatego zapamiętuję i używam w trakcie dalszych spotkań pozornie nieważne szczegóły z rozmów, takie jak imiona dzieci, dzień urodzin, czy choćby ulubioną piosenkę, nawet jeśli nie ma to nic wspólnego z tym, czym się zajmuję. Tworzę też jak najbardziej przyjazną atmosferę każdego spotkania oraz, niezależnie od jego przebiegu, kończę pozytywnym akcentem. (Aleksandra)

– Okaż zaangażowanie w sprawy klienta. Jeśli ma problem, odpowiadaj sprawnie i staraj się jak najszybciej udzielić mu pomocy. Spraw by klient poczuł się “zaopiekowany”. (Izabela)

– Klient musi poczuć, że on i jego potrzeby są na 1. miejscu. Istotna jest umiejętność słuchania i zrozumienia jego oczekiwań. (Dawid)

konkurs1

6. Wyjątkowe podejście.

– Warto podchodzić do Klienta “nieszablonowo”, podkreślając indywidualne podejście do Klienta – tym samym wzmacniając relacje nas z nim łączące. (Karolina)

– Klient musi czuć, że jest dla nas ważny i interesujący, to wtedy automatycznie “przekazuje się” w ręce drugiej osoby, co już jest szansą na utrzymanie dobrych relacji, niebazujących na oschłości i dużym dystansie. (Dominika)

– Podstawową zasadą utrzymywania dobrych relacji z klientami jest traktowanie ich jako partnerów, a co za tym idzie, współpraca oparta na partycypacji, na każdym z jej etapów. Zaangażowanie w relację – inwestowanie w nią swojego czasu, energii, doświadczenia. Dodatkowo uważność. Uważność na klienta – jego potrzeby i oczekiwania, wychodzenie im naprzeciw. Wspólna wizja i cel współpracy to kolejne niezbędniki. Jeżeli do tego dodać profesjonalizm – sukces w zakresie relacji niemal gwarantowany! (Dominika)

– Należy również słuchać swoich klientów, ich potrzeb, rozwijać się razem ze wzrostem zapotrzebowań. Obserwować, słuchać opini, mieć oczy otwarte na market, serce otwarte na krytykę i wyciąganie z tej krytyki wniosków. Dać klientom odczuć że są najważniejsi. (Polianna)

7. Udostępnianie dodatkowych możliwości.

– Wszelkie formy nagradzania lojalności klientów – programy lojalnościowe / gifty/ udostępnienie treści / zasobów / gadżetów za darmo (jest to też wyraz naszej wdzięczności za to, że są. (Karolina)

8. Patrzenie z własnej perspektywy na własną ofertę.

Aby utrzymać dobre relacje z klientami należy myśleć jak klient swojej własnej firmy. Czy podjęłabym współpracę z firmą jak moja ? Czy spełnia ona moje oczekiwania ? Jak moja firma może utrzymać ze mną jako klientem dobre stosunki ? (Polianna)

9. Otwartość na nietypowych klientów

Każdego klienta traktować na równi, nawet gdy nie jest to klient targetowy to nie ignoruje go, odpowiadam na wiadomości. (Magda)

Konkurs3

10. Docenianie (klient to nie zło konieczne!)

– Przede wszystkim nie traktować ich jak zło konieczne. Tego się nauczyłam od dwóch osób – mojego szefa, który połowę klientów traktuje jak wrogów i przez to ich traci. I genialnego handlowca, który potrafi sobie zjednać każdego, czym równoważy niedostępność i charakter szefa Klient, to taki sam człowiek jak sprzedający – miewa lepsze i gorsze dni. (Agnieszka)

– Przede wszystkim stawiam na otwartą komunikację na każdym etapie współpracy. Dzięki temu podejściu klienci darzą mnie zaufaniem, ufają rekomendacjom, dają mi pewien rodzaj swobody twórczej i po prostu wracają z kolejnymi propozycjami współpracy. Myślę, że ten rodzaj relacji w “dzisiejszym” biznesie jest atrakcyjny dla klientów bo coraz więcej firm traktuje nas jak “klientów z bazy”. (Magda)

– Zobacz człowieka w człowieku Do tego trochę elastyczności, stanowczości i umiejętność chodzenia na kompromisy. (Agnieszka)

– Pozytywne nastawienie-ludzie zawsze wyczują obojętność czy wręcz wrogie nastawienie (Joanna)

11. Materialne sygnały doceniam Cię.

– kartki na urodziny i rocznice ich firmy, dla Pań kwiaty (Emilia)

– zaproszenia na galę naszej firmy, prezenty świąteczne (Emilia)

– Na pewno sprawdza się autentyczność i spójność, ale też drobne gesty,np kratka z podziękowaniem. (Anna)

– Dziękuj za współpracę. Ładna kartka dodana do paczki poprawiła mi już nie raz humor. Spraw by klient poczuł się doceniony. (Izabela)

12. Profesjonalizm

– przesyłanie sprawozdania i ustaleń z ostatniego spotkania, żeby potwierdzić, że idziemy w tym samym kierunku (Emilia)

– na pytania na które nie znam odpowiedzi nie wymyślam, tylko informuję, że zapewniając obsługę na najwyższym poziomie np. zasięgnę info od specjalistów w tej dziedzinie (Magda)

– Obsługa reklamacji -odpowiednia reakcja pozawala na utrzymanie klienta (Magda)

– Myślę, że kiedy znajdziemy klienta, który należy do grupy docelowej, naszej usługi/produktu, to warto jest ustalić zasady współpracy i poznać jego oczekiwania. Trzeba ustalić terminy, trzymać się ich, zgromadzić jak najwięcej potrzebnych informacji odnośnie klienta, żeby móc z nim pracować bardziej intuicjnie, jak z drugim człowiekiem,a nie traktować go jak zwykłego konsumenta, czy wręcz tłum (Anna)

– Aby utrzymać dobre relacje z Klientem należy przede wszystkim zacząć od samego początku budowania tej relacji – tak aby opierała się ona na uczciwym, profesjonalnym i partnerskim podejściu do Klienta, które zapewne zaprocentuje dobrą, długofalową relacją. (Karolina)

– To klient nas utrzymuje, więc wszelkie ustalenia muszą być dotrzymywane, czyli kompletny produkt/usługa dostarczana w terminie. (Dawid)

– Relację z klientem tworzymy od pierwszego spotkania z naszą firmą- twarzą w twarz, mail, telefon, strona internetowa, dlatego niezwykle ważne są dwie rzeczy – profesjonalizm i indywidualne podejście do klienta. Gdy kilka firm na rynku świadczy podobne usługi w podobnych kategoriach cenowych tym, co wyróżnia jednych od drugich jest jakość obsługi. Niezależnie od tego czy rozmawiam z drobnym przedsiębiorcą czy dużym partnerem zawsze traktuję ich z jednakową uwagą, profesjonalizmem i kulturą. (Agata)

-Zachowaj przejrzyste warunki współpracy, spraw by klient poczuł, że pracuje z profesjonalistą. (Izabela)

– Pytaj o zdanie, zbieraj feedback na temat współpracy i produktów, spraw by klient poczuł się potrzebny. (Izabela)

– Trzeba być sobą i trzeba być szczerym, trzeba z zainteresowaniem słuchać klienta i analizować jego wszelkie prośby czy zapytania, oddzwaniać czy odpisywać na każdy telefon, sms. (Natalia)

– Zaufanie to podstawa każdej pozytywnej relacji. Klient musi mieć pewność, że chcemy zaspokoić jego potrzeby a nie uzyskać zysk jego kosztem, poczuć, że zależy nam na jego zadowoleniu – tu ważne jest sumienne wykonanie pracy oraz wywiązywanie się z terminów. Należy pozwolić klientowi na bycie sobą, na swobodę przepływu emocji oraz możliwość wyrażania swoich autentycznych potrzeb. Odpowiednia komunikacja pozwoli rozwiać ewentualne wątpliwości, co prowadzi do zwiększenia prawdopodobieństwa sukcesu. (Magda)

Aktualnie cover

12. Szybka piłka

-Szybka reakcja na problemy i wątpliwości klientów. (Anna)

– Natychmiast wyjaśniaj wszelkie nieporozumienia, ale pamiętaj o asertywności, nie bierz winy na siebie jeśli to nie prawda. (Ewa)

– Szybka reakcja na problemy i wątpliwości klientów (Anna)

13. Otwartość

– Bądź pomocny także w innych obszarach niż Twoja działalność. Dziel się swoją siecią kontaktów. (Ewa)

– Odwiedzaj ich nie tylko z powodu przedstawienia oferty, ale tak po prostu z zapytaniem co u nich słychać. Możesz się dowiedzieć ciekawych rzeczy o branży. (Ewa)

14. Asertywność i nastawienie

– Nie pozwolić na “wejście sobie na głowę” (Anna)

– Nie chwal się przesadnie, niech Twoja wiedza będzie reklamą.

– Sprzeczaj się, ale merytorycznie.

– Mów o plusach, ale też o ryzykach.

-Żartuj, ale z rozwagą.

– Angażuj się na 150%. (Magda)

Jak Wam się podoba taka lista? Co dodalibyście do poszczególnych podpunktów? Będzie mi bardzo miło jeśli podzielicie się swoimi pomysłami i wnioskami w komentarzach 🙂


Dziękuję wszystkim uczestnikom za udział w konkursie. Żałuję, że nie mam aż tylu nagród do przekazania, ale mam nadzieję, że wkrótce weźmiecie udział w kolejnej akcji na blogu. Tym razem zwycięzcami są: Paulina Baranowska, Anna Czechowicz i Ewa Majchrzyk-Hess. Zapraszam do kontaktu: konkurs@edytazajac.pl

Dziękuję Ci za przeczytanie tego artykułu - spędziłam mnóstwo czasu, tworząc go dla Ciebie. Tym bardziej będzie mi miło, jeśli pozostawisz po sobie znak! Bez informacji od Ciebie, ten blog nie jest kompletny. Bądźmy zatem w kontakcie!

  • Nie zapomnij o pozostawieniu komentarza - Twoje wnioski, przemyślenia i uwagi są dla mnie na wagę złota. Czytam je wszystkie i na ich podstawie tworzę kolejne artykuły.
  • Podziel się linkiem do tego artykułu - jeśli to, co napisałam jest dla Ciebie pomocne, interesujące lub poruszające, daj znać o nim znajomych i prześlij go dalej.
  • Dołącz do mnie na instagramie - to tam znajdziesz drobiazgi z mojego codziennego życia, moje własne wzloty i upadki w walce o harmonię, a także mnóstwo zdjęć przedstawiających to, jak staram się realizować swoje pasje, a nawet jak buduję dom na wsi.
  • Dołącz do mnie na facebooku - oprócz wszelkich aktualnych informacji, znajdziesz tam linki do ciekawych akcji, promocji książkowych, artykułów z innych stron i inspirujących filmików.
  • Zapisz się do newslettera - znajdziesz tam mnóstwo inspiracji, tekstów i pomysłów, których nie znajdziesz na blogu.