Jedno z najbardziej trafnych słów o agresywnych zachowaniach to to właśnie zdanie: Agresja jest córką lęku. Co może być bardziej prawdziwe? Kiedy stajemy w obliczu czegoś, co przeraża, odbiera pewność siebie, podkreśla nasze słabsze strony lub jest przytłaczające, mamy dwie opcje: walczyć lub uciekać. Część osób schowa się w cieniu lub zamknie się w szafie i spróbuje po prostu w ciszy przeczekać zły czas. Ktoś inny stanie do walki i w imię obrony siebie wykorzysta wszelkie możliwe narzędzia.

Po agresję nie sięga osoba pewna siebie, o nie. Jeśli masz w sobie pewność siebie, wybierzesz zupełnie inny sposób radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w życiu.

Jak reakcje agresywne wpływają na życie?

  • tworzy się mnóstwo miejsca na wyrzuty sumienia – agresja wpływa negatywnie na każdego człowieka, zarówno na tego, który jest jej ofiarą jak i na osobę agresywną. Często jest tak, że w odpowiedzi na daną sytuację pojawia się mnóstwo wyrzutów sumienia, negatywnych myśli i pogłębia się mnóstwo przekonań dotyczących życia. Reakcje agresywne są dla danej osoby dowodem na to, że jest beznadziejna, że sobie nie radzi, że jej zachowania nie pasują do sytuacji, przesadza, jest dziwna itd. Do wyboru do koloru. Im więcej wyrzutów sumienia, tym mocniejszy wpływ na własną samoocenę.
  • pojawia się dystans między ludźmi – agresja może mieć różne oblicza. Czasem kryje się w słowach, które lekko wbijają szpileczkę lub są niezwykle mocnym ciosem prosto w serce. Agresja może wiązać się z przemocą ekonomiczną, kpiną, sarkazmem i niechęcią wyrażaną gestami. Subtelnie, ale krzywdząco. Oczywiście agresja to też przemoc fizyczna. Każdy jej rodzaj sprawia, że kroczek po kroczku oddalamy się od osoby agresywnej. Chcemy siebie chronić i instynktownie się zamykamy przed bliższym związkiem.

Reakcje agresywne u innych ludzi

Ciekawe jest to, że często agresja, stawianie na swoim, walka na każdym polu, kojarzone są z dużą pewnością siebie. Osoba krzykliwa, ze zmarszczonym czołem i postawą roszczeniową na pierwszy rzut oka wygląda na kogoś, kto dobrze zna swoje miejsce w świecie i nie da sobie w kaszę dmuchać. Czy rzeczywiście?

Wyobraź sobie teraz człowieka, który na czyjąś agresję reaguje asertywnością, ale pozbawioną tych wszystkich negatywnych emocji. Wyobraź sobie osobę, która nie musi krzyczeć na swoje dzieci. Pomyśl o osobie, która w każdej sytuacji zachowuje spokój i stara się rozwiązać ją tak, aby wszystko ułożyło się jak najlepiej (dla wszystkich!). Albo pomyśl o takich chwilach:

  • ktoś zajeżdża tej osobie  drogę, a ona nie wrzeszczy, nie przeklina – jeśli mu się tak spieszy, niech jedzie
  • dziecko wylało szklankę wody na stół, a ta osoba nie robi z tego tragedii stulecia tylko pokazuje maluchowi, jak posprzątać po sobie
  • przyjaciel zapomina o życzeniach urodzinowych, a ta osoba się nie obraża, nie ma pretensji tylko ma w głowie taką prostą myśl: a może coś się stało?

Reakcje agresywne świadczą o poczuciu zagrożenia. Jeżeli bardzo bogaty człowiek gardzi osobą, która zarabia dużo mniej, świadczy o jego braku pewności siebie. Jeśli mama w furii wrzeszczy na dzieci, świadczy to o braku pewności siebie (nie o dyscyplinie i nie o tym, że jej dzieci inaczej nic nie mogą zrozumieć!). Reakcje agresywne mogą być bezpośrednio powiązane z sytuacją, ale mogą też być odbijaniem sobie emocji z innych części życia. Przykład? Wyobraź sobie osobę, która jest bardziej agresywna w stosunku do swoich dzieci po kłótni z partnerem. Albo człowieka, który ze względu na napięcia w domu, nie daje najmniejszej taryfy ulgowej swoim pracownikom. Zatem raz jeszcze: agresja to sygnał, że pewności siebie brakuje.

Reakcje agresywne są częścią Twojego życia?

  • przede wszystkim postaw na świadomość tego, co wywołuje u Ciebie takie reakcje – za każdym razem, gdy zareagujesz agresywnie, ochłoń i zastanów się o co chodzi. Czego się boisz? Co Cię niepokoi? Co wydarzyło się wcześniej?
  • stwórz listę rzeczy zamiast tego – daj sobie chwilę na refleksję i zapisz na kartce wszystkie swoje pomysły na reakcje zupełnie inne niż te agresywne. Co możesz robić? Weź pod uwagę zarówno swoje zachowania w stosunku do innych ludzi, jak i sposoby na zadbanie o swoje emocje.
  • znajdź najwięcej sposobów na spowolnienie reakcji agresywnych – czujesz nadchodzący wybuch, prawda? Zastosuj metody, które ograniczą szkody. Moją ulubioną jest uśmiech – szeroki 😉 Badania wykazały, że mózg reaguje na fizyczny ruch twarzy, jaki zachodzi podczas uśmiechania się i już wtedy poprawia się nastrój. Warto troszkę się pooszukiwać.

Jak jest u Ciebie z reakcjami agresywnymi? Podziel się swoją historią, pytaniami i wątpliwościami w komentarzach – chętnie o nich porozmawiam.


Czas na e-kurs Budowanie pewności siebie! Startujemy już wkrótce i wspólnie pracujemy nad tworzeniem pewności siebie w różnych obszarach przez pół roku. Dołącz i zadbaj o zmianę, która wpłynie na całe Twoje życie.