Brak pewności widać jak na dłoni, prawda? Widać go w nieśmiałych spojrzeniach, skulonej postawie lub w braku gotowości do przeciwstawienia się komuś, kto krzywdzi. A co, jeśli powiem Ci, że to nie wszystko? Co jeśli udowodnię Ci, że brak pewności siebie kryje się za zachowaniami, które mylimy z pewnością siebie?

Dziś chcę zaprosić Cię do 22-dniowego projektu, podczas którego opowiem Ci o całym długim alfabecie braku pewności siebie. Chcę zachęcić Cię do dwóch rzeczy. Z jednej strony istotne jest dla mnie to, abyś spojrzał na swoje zachowania, nawyki oraz sposoby działania i sprawdził, które z nich zdradzają Twój brak pewności siebie. Potraktujmy to jak diagnozę. Choć możesz czuć się pewnie w wielu sytuacjach, może być też tak, że znajdziesz u siebie rzeczy, nad którymi warto popracować. Brak pewności siebie kryje się nie tylko w tym, jak reagujemy na konflikty – widzimy go w każdej dziedzinie życia, w nastawieniu do świata, w traktowaniu innych ludzi, w stosunku do samego siebie. Po co Ci taka diagnoza? Dzięki świadomości tego, co nie zdaje egzaminu, masz szansę na zmianę.

To nie wszystko. Moim drugim celem jest pokazanie Ci tego, co może stać za zachowaniami innych ludzi. Często jest tak, że konflikty powstają dlatego, bo nie rozumiemy innych ludzi i tego, co może być przyczyną ich reakcji. Często boimy się kogoś, bo jego zachowania są przytłaczające i przerażające. A co jeśli każda z tych rzeczy, która sprawia, że w relacjach jest Ci źle, może być przez Ciebie zrozumiana? Zrozumiana i dzięki temu mniej straszna? Kiedy tylko pozwalamy sobie na rozumienie innych ludzi, dostajemy do ręki oręże walki z konfliktem, strachem, agresją i toksycznymi relacjami. Mamy więcej współczucia. Sami zdobywamy pewność siebie dlatego, bo otwierają nam się oczy.

O co chodzi?

  • “Brak pewności siebie od A do Z” jest projektem edukacyjnym, który potrwa 22 dni
  • codziennie na blogu znajdziesz materiał (od A do Z) o dowodach na brak pewności siebie u człowieka – przedstawię Ci jego opis, najczęstsze objawy, sposoby radzenia sobie z tym konkretnym objawem.
  • zachęcam Cię przede wszystkim do autodiagnozy – bądź szczery ze sobą i określ, która z literek (który objaw braku pewności siebie) dotyczy Ciebie. Najlepiej byłoby, abyś zapisał sobie gdzieś literki alfabetu, które są do przepracowania.
  • spójrz też z dystansu na relacje – zastanów się nad każdym z objawów braku pewności siebie i pomyśl o osobach, które mogą właśnie w ten sposób reagować. Jak wcześniej odbierałeś takie zachowania? Jako nonszalancję, pewność siebie? Piękno wiedzy o tym, czym jest brak pewności siebie polega na tym, że mamy szansę na zupełnie nowe rozgrywanie problemów w związkach. Wykorzystaj to na Waszą korzyść.

Instrukcja obsługi projektu

  • przez najbliższe 22 dni znajdziesz na blogu kolejne literki z alfabetu braku pewności siebie – opowiem o nich troszkę szerzej, narysuję Ci, jak to mogą wyglądać w rzeczywistości i po czym można poznać, że pewności siebie nie ma.
  • przeczytaj opis literki dnia i zastanów się nad tym, jak to wygląda u Ciebie. Czy przypominasz sobie momenty, w których można było/można zauważyć takie zachowania? Zadbaj o to, aby podejść do tych rozważań z otwartością. Budowanie pewności siebie polega na konfrontacji z tym, co nie zdaje egzaminu i na wyciąganiu wniosków na przyszłość. Jeśli któraś literek tworzy Twój własny obraz niepewności, przyjmij to do wiadomości.
  • nie dramatyzuj – posiadanie słabszych stron czy wad nie jest niczym dziwnym. Każdy z nas ma w sobie takie kawałki, które wymagają przepracowania lub nawet pogodzenia się z tym, że istnieją. Świadomość tego, że są rzeczy, które mogą Ci przeszkadzać w życiu, jest jednym z najważniejszych kroków w kierunku zmiany.
  • nie ignoruj sygnałów – zwróć uwagę na to, że większość z opisanych przeze mnie literek alfabetu braku pewności siebie wiąże się z tym, jak budujemy relacje, w jaki sposób odbieramy rzeczywistość, wydarzenia i samych siebie. Każda z nich zdradza jednocześnie sposób na wprowadzenie w życia większej harmonii i szczęścia. Jeśli podczas czytania któregoś z opisów pojawia się u Ciebie myśl: ups! To może być o mnie! przyjmij tę informację i zrób coś w jej zakresie.
  • nie musisz nic robić z wiedzą, jaką zdobędziesz po tych 22 dniach projektu – to tylko i wyłącznie Twoja decyzja. Pamiętaj jednak o tym, że budowanie pewności siebie nie wydarza się przy okazji. Jeśli pewności siebie brakuje, trzeba podziałać, pomóc samemu sobie, o coś zadbać, czegoś się nauczyć.

Mam nadzieję, że ten projekt będzie cenną cegiełką w całym procesie dbania o Twoją pewność siebie. Wiem oczywiście, że niektóre z kwestii, o których będę wspominać, mogą wydawać się trudne, a może nawet bolesne. Z własnego doświadczenia wiem jednak, że to właśnie taka konfrontacja z mniej kolorowymi stronami nas samych sprawia, że otwierają się przed nami nowe możliwości, wspaniałe perspektywy a może nawet zmiany, o których wcześniej nie odważyliśmy się śnić.

Odwagi!

Działamy?