kochać siebie

Ten ciężar trudno mi czasem opisać. Mam go wciąż w swoich dłoniach. Czasem uważnie się mu przyglądam, a czasem chcę jak najszybciej się go pozbyć. Bez względu na to, co zrobię, nie mogę się jednak od niego uwolnić. Cokolwiek chcę zrobić, ten ciężar utrudnia mi każdy ruch. Czy wiesz, jakich wyborów dokonuję właśnie ze względu na to, co wciąż mam w swoich dłoniach? Szukam bezpiecznych rozwiązań. Nie ryzykuję. Nie chcę próbować, doświadczać, szukać, eksperymentować. Chcę za wszelką cenę się dopasować, schować w tłumie, nie wyróżniać się. Odsuwam od siebie wymarzone cele. Rezygnuję z tego, co może przynieść mi zachwyt tylko dlatego, bo ten cudowny efekt nie jest pewny.

Każdym kawałkiem mojego ciała i duszy czuję, że porażka, potknięcie, słabość, niedoskonałość i trudność to dowody na to, że nie mam w sobie nic do zaoferowania.

Mój osobisty ciężar jest zawsze w moich dłoniach. Za każdym razem, gdy źle oceniam siebie, staje się większy. Przestaję kochać siebie. Zawsze, gdy otaczam się poczuciem wstydu, niechęcią wobec siebie, brakiem zrozumienia dla siebie i przestaję w siebie wierzyć, mój osobisty ciężar staje się kotwicą, która nie pozwala mi ruszyć z miejsca.

Kochać siebie. Mimo wszystko.

Poczucie własnej wartości może przypominać ciężar, który nosisz wciąż ze sobą lub skrzydła, które pozwalają Ci się wznosić. Jeśli Twoje poczucie własnej wartości jest stabilne i zdrowe, oceniasz swoje działania, zachowania i umiejętności dość realistycznie. Widzisz, co robisz. Widzisz, jak się zachowujesz. Widzisz, co potrafisz i jakie masz cechy. Masz opinię na swój temat, ale jeśli podzielisz się nią ze mną, zauważę, że stoi za nią miłość własna. Tak, oceniasz siebie, konfrontujesz się z faktami, ale w tym wszystkim widać to, że po prostu lubisz siebie. Poczucie własnej wartości jest tym, co myślisz na swój temat.

Jestem ciekawa, co myślisz o sobie.

  • Jak reagujesz na porażki?
  • Jakie myśli pojawiają się w Twojej głowie, gdy się spóźniasz, popełniasz błąd, zranisz kogoś lub ktoś sprawi Ci przykrość?
  • Co myślisz, gdy coś sprawia Ci trudność?
  • Czy potrafisz otoczyć się współczuciem czy raczej otaczasz się kolejnymi oczekiwaniami?
  • Czy masz prawo do niedoskonałości? W jakich obszarach masz takie prawo?
  • Jakie myśli pojawiają się wtedy, gdy relacja, w której jesteś okazuje się toksyczna?

Czy te wszystkie myśli, przekonania, wątpliwości, refleksje świadczą o tym, że lubisz siebie? Jesteś w stanie kochać siebie? A może jest w nich dużo miłości własnej, zrozumienia, akceptacji tego, na jakim jesteś etapie?

Praca nad poczuciem własnej wartości jest tematem na całe życie. To, co robisz dzisiaj, wpływa na to, jak jutro poradzisz sobie z kryzysem lub trudną sytuacją. To, z czym w końcu się uporasz, zbuduje fundamenty Twojej przyszłości. Zastanów się zatem nad tym, jak tu i teraz wygląda Twoje poczucie własnej wartości. Przyjrzyj się tabeli, którą stworzyłam i określ, po której stronie jesteś częściej.

To naturalne, również dla osób, które mają stabilne poczucie własnej wartości

Odczuwanie przykrych uczuć w chwili porażki.

Określanie swoich obszarów kompetencji i niekompetencji. Wiem, co potrafię. Wiem, z czym sobie radzę. Akceptuję to, że wciąż się uczę i nie mogę być ekspertem od wszystkiego i od razu.

Przyglądanie się swoim zachowaniom krytycznym okiem i ocenianie ich zgodnie z rzeczywistością. Jeśli popełniłam błąd, konfrontuję się z nim. Naprawiam krzywdy, przepraszam, doprowadzam sprawy do porządku. Błąd oznacza, że trzeba zmienić zachowanie, a nie uznać siebie za kogoś mało wartościowego.

Traktowanie różnych sytuacji jak informacji zwrotnych. Coś potrzebuję dopracować, zmienić, ulepszyć, przemyśleń. To, co się dzieje, nie określa mnie. To etap.

To oznaka niskiego poczucia własnej wartości

Odczuwanie przykrych uczuć w chwili porażki i łączenie ich z samobiczowaniem, poczuciem wstydu i zadręczaniem siebie tym, co się stało.

Traktowanie momentu, w których niekompetencja wychodzi na wierzch, jako porażki, powodu do wstydu. Taka chwila staje się okazją do określania samego siebie jako porażki.

Unikanie przyznawania się do błędów. Zamiast przeprosić i pozwolić innym na dostrzeżenie własnej niedoskonałości, spróbuję im udowodnić, że wina nie leży po mojej stronie. Przyznanie się do błędów jest przecież jasnym sygnałem, że to ja jestem porażką.

Etykietowanie: jestem bałaganiarą, idiotką, panikarą. Taktowanie różnych wydarzeń, sytuacji i zdarzeń losowych tak, jakby potwierdzały one najgorsze części mnie.

Od czego zacząć pracę nad poczuciem własnej wartości?

Jeśli czujesz, że Twoje poczucie własnej własnej wartości kuleje, zacznij działać. Zacznij uczyć się tego, jak mądrzej kochać siebie. Możesz stopniowo wprowadzać kolejne zmiany, szukać nowych rozwiązań i wykonywać mnóstwo ćwiczeń. Zacznij jednak od początku i daj sobie chwilę na analizę tego, jakie myśli, oceny, opinie na swój temat, kształtują Twój świat. Jakie historie sobie opowiadasz?

Działaj:

  • Zidentyfikuj najczęściej pojawiające się u Ciebie myśli. Co najczęściej myślisz o sobie w tych bardziej wymagających sytuacjach?
  • Określ, jak wygląda Twoja komunikacja ze sobą. Jak najczęściej o sobie mówisz? Zastanów się nad tym, co o sobie mówisz do innych ludzi oraz co mówisz do siebie.
  • Jakie sytuacje są dla Ciebie największym ciężarem? Kiedy przestajesz kochać siebie? W jakich momentach masz wrażenie, że poczucie własnej wartości jest bardzo kruche?

Książka Jesteś kimś więcej, niż myślisz zachęca do zatrzymania się na moment. Zamiast biec przed siebie i realizować kolejne zadania, dajesz sobie czas na zastanowienie się nad tym, w jakim kierunku tak naprawdę chcesz podążać. Wyobraź sobie moment, w którym akceptujesz to, kim jesteś. Twoje dobre miejsce. Dostrzegasz to, na jakim etapie jesteś i spokojnie patrzysz w przyszłość. Kochasz siebie – mimo wszystko. Nawet jeśli popełnisz błąd, czegoś nie dopilnujesz, wpadniesz w sidła stresu lub kryzysu, tej miłości własnej nie zabraknie. Nawet jeśli staniesz na rozdrożu bez pomysłu na to, jak ma wyglądać Twoja przyszłość, wierzysz w siebie. Wiesz, że Twoje decyzje doprowadzą do dobrych skutków. Dotarcie do takiego miejsca w życiu nie jest dziełem przypadku. Wynika z działania, podejmowania kolejnych prób, rozprawiania się z myślami i przekonaniami, które Ci nie służą. Do takiej pracy możesz wykorzystać książkę, w której Glenn R. Schiraldi pokazuje, co dokładnie zrobić.

  • Co warto sobie przemyśleć?
  • Na co zwrócić uwagę?
  • Jak zacząć kochać siebie?
  • Jakie kroki trzeba wykonać, aby znaleźć się w tym swoim dobrym miejscu?

Stabilne i zdrowe poczucie własnej wartości jest jak magiczna różdżka, która odmienia rzeczywistość. Zrób tyle, ile jest to możliwe, aby po nią sięgnąć.


Książka Jesteś kimś więcej, niż myślisz jest nowym poradnikiem i zeszytem ćwiczeń, które proponuje nam Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Po znakomitej Sile rezyliencji, ta książka była oczywistym wyborem dla mnie. Oprócz bardzo ciekawie przedstawionej teorii, można w niej znaleźć mnóstwo pytań i ćwiczeń do wykonania na każdym etapie pracy nad poczuciem własnej wartości. To jedna z tych książek, od których trudno się oderwać. Polecam bardzo i zachęcam do długiego czytania tak, aby kolejne ćwiczenia były częścią osobistej historii.