Mam dzisiaj dla Ciebie Kwestionariusz Stylu Życia, który możesz pobrać, wydrukować i wypełnić. Jak wygląda Twoje życie dzisiaj? Jakie obszary wymagają Twoich działań? Na czym potrzebujesz się skupić?

Czasem w życiu coś uwiera. Kolejne dni mijają, wypełnione po brzegi zadaniami, obowiązkami, sprawami, o których trzeba pamiętać i tymi, które mogłyby wznieść nas na wyżyny. Każdego dnia możliwości zaglądają nam przez ramię, zderzają się z nami, próbują na siłę zwrócić naszą uwagę, a tu… nic. Nic z nimi nie robimy, tracimy je z oczu, nie dostrzegamy ich mimo ich jaskrawości. Trudno działać, jeśli codzienność, zwykły dzień, szara rzeczywistość nie pasuje do wielkich marzeń i pięknych ambicji.

Właśnie. Codzienność. Styl życia. To, w jaki sposób układają się kolejne tygodnie, jak wygląda zwykły dzień. Czy jestem zadowolona z tego, jak jest? Czy cieszę się życiem, lubię to moje życie? A może wciąż spoglądam na świat wokół mnie i porównuję się do ludzi, którzy mijają mnie na ulicy? A może zaglądam do internetu i na każdym kroku widzę ludzi, którzy żyją lepiej, bardziej, mądrzej, inspirująco, pięknie? Może “inspiruję się” tak często, że przestaję dostrzegać to, co oferuje mi MOJE życie?

Przeanalizuj swój aktualny styl życia

Postanowiłam sobie, że lipiec będzie czasem na organizację. To idealny moment na zweryfikowanie różnych rzeczy, na opracowanie wizji rozwoju i przemyślenie różnych aspektów swojej codzienności. Zacznijmy jednak od podstaw. Żadne zarządzanie czasem, wzmacnianie swojej produktywności czy ulepszanie swojego życia nie uda się, jeśli nie skonfrontujemy się z tym, co jest tu i teraz. Kwestionariusz Stylu Życia może być dobrym sposobem na taką analizę. Jak wygląda Twoje życie dzisiaj? Co w nim świetnie gra, a co jest nieprzyjemne? Czego Ci brakuje? Co sprawia, że tracisz energię? Co dodaje Ci sił.

Dziś przygotowałam Kwestionariusz Stylu Życia, który może stać się dla Ciebie okazją do analizy różnych kawałków Twojego życia. Jeżeli skupisz się na tym, jak Ty żyjesz, masz szansę na satysfakcję. Jeśli dostrzeżesz swoje obszary zmiany i rozwoju, masz szansę na ulepszenie swojej codzienności. A jeśli skupisz się na tym, aby porównywać siebie do innych, staniesz w miejscu.

Instrukcja obsługi

Poniżej znajdziesz Kwestionariusz stylu życia, który pomoże Ci przeanalizować swoją sytuację w kilku aspektach. Zwróć uwagę na to, że pytam w nich o bardzo podstawowe rzeczy. Okazuje się jednak, że zaniedbania w tym, jak żyjemy na codzień, wpływają na to, czy realizujemy ambitne i wielkie cele. Jeśli styl życia nie jest zdrowy (bo na przykład nie wysypiasz się lub co wieczór zasypiasz na kanapie), nie będziesz mieć energii na inne działania.

Dziś dokonaj porządnej analizy swojego stylu życia. Arkusz Kwestionariusz Stylu Życia zawiera stwierdzenia, a Twoim zadaniem jest określenie, czy są one prawdziwe lub nie. Te stwierdzenia, które nie są prawdą u Ciebie, oznaczają obszar rozwoju i zmiany. Podczas pracy nad Kwestionariuszem Stylu Życia:

  • postaw na szczerość wobec siebie – nie musisz nikomu opowiadać o tym, jak wygląda Twój styl życia. Zachowaj to dla siebie. Ważne jest jednak to, abyś skonfrontował się ze sobą i określił, co nie do końca działa tak, jak powinno.
  • zadaj sobie dodatkowe pytania – pogłębiaj kolejne odpowiedzi. Zastanów się nad tym, po czym stwierdziłbyś, że jesteś np. zadowolony ze swojej sytuacji finansowej. Jakie są warunki takiego zadowolenia? Jeśli przy którymś stwierdzeniu dostrzegasz, że masz dużo do zrobienia w tym temacie, określ początkowy plan. Jakie pierwsze zmiany możesz wprowadzić?
  • jeśli potrzebujesz z kimś skonsultować poszczególne odpowiedzi, zrób to
  • poniżej znajdziesz wskazówki, które pomogą Ci zdefiniować swój styl życia – rozwinęłam nieco poszczególne stwierdzenia z kwestionariusza
  • przygotuj się na kolejne działania w następnych dniach – jeszcze w lipcu znajdziesz na moim blogu kolejne artykuły, które pomogą Ci w organizacji swojego życia.

Oto Kwestionariusz Stylu Życia:

Zdrowie

Czuję się zdrowo.

Zastanów się nad swoim ogólnym samopoczuciem i stanem zdrowia. Czy czujesz się w pełni sił? Czy może zmagasz się z jakimiś dolegliwościami, bólem czy dyskomfortem?

Regularnie ćwiczę.

Regularne ćwiczenia to nie codzienne spacery (o tym mówimy przy okazji aktywnego trybu życia w kolejnym punkcie), ale aktywności, które pobudzają krążenie krwi, są wyzwaniem i sprawiają, że możesz nazwać to, co robisz treningiem. Jeśli dopisuje Ci zdrowie, uznajemy za “trening” ćwiczenia, które trwają 30 minut i odbywają się trzy razy w tygodniu.

Prowadzę aktywny tryb życia.

Aktywny tryb życia to trening, który odbywa się przy okazji różnych innych działań. To wybieranie ruchu, zamiast bezruchu. To regularne spacery, schody zamiast windy, sprzątanie w takim tempie, aby poczuć ten ruch. Aktywny tryb życia przejawia się w codziennych czynnościach i preferowaniu ruchu zamiast siedzenia.

Odżywiam się zdrowo.

Zdrowe odżywianie to nie dieta, to styl życia. Choć możesz podążać za przeróżnymi trendami czy pomysłami na to, jak układać menu, tutaj rozważamy ogólne założenia, które łączą wszystkie podejścia. Kiedy mówimy o zdrowym odżywianiu, mamy na myśli:

  • rozpoczynanie dnia od śniadania (a nie od łyka czy filiżanki kawy)
  • wypijanie odpowiednią ilość wody (8 szklanek to minimum)
  • ograniczenie spożycia alkoholu
  • ograniczenie przetworzonego jedzenia (wybieranie maksymalnie prostych składów)
  • rezygnowanie z kolorowych napojów
  • wzbogacanie diety o zdrowe tłuszcze (np. te pochodzące z awokado, nasion, orzechów)
  • świadomość swoich alergii pokarmowych i komponowanie posiłków tak, aby sobie nie szkodzić
  • wybieranie składników pochodzących ze sprawdzonych źródeł (im bardziej ekologiczne produkty tym lepiej)
  • ograniczenie białej żywności (cukier, sól, biała mąka)
  • ograniczenie słodyczy ze sklepu
  • nawyk sięgania po zdrowsze alternatywy (np. zdrowszy chleb, woda z cytryną zamiast słodkiego napoju, makaron pełnoziarnisty zamiast zwykłego)
  • świadome jedzenie posiłków – unikanie jedzenia w biegu, pilnowanie regularności posiłków

Dobrze radzę sobie z zachciankami.

Zwykle zachcianki są sygnałem, że czegoś nam w diecie brakuje. Choć pierwszym odruchem może być sięgnięcie po coś, co kusi, zdrowy styl życia mówi raczej “Stop”. Radzenie sobie z zachciankami to zadawanie samemu sobie pytań (przede wszystkim: “Czy to, co zjem teraz będzie mi służyć?). Równie istotna jest też świadomość tego, co dana zachcianka oznacza i czym ją można zastąpić.

Regularnie się badam.

Zdrowy styl życia przestaje być zdrowy, jeśli nie monitorujemy tego, co się z nami dzieje. Regularne badania są podstawą. Zachęcam Cię do ustalania sobie takich życiowych przeglądów np. z okazji swoich urodzin. Skontroluj wtedy stan swoich zębów, idź do okulisty, zrób badania krwi, idź do ginekologa (usg piersi i cytologia to podstawa! Jeśli uważasz, że jesteś za młoda na tak częste badania, to koniecznie zobacz, przed czym mnie one uchroniły kilka lat temu).

W moim życiu przeważają zdrowe nawyki.

Nie sądzę, aby było możliwe całkowite wyeliminowanie wszelkich niezdrowych nawyków, ale z pewnością naszym celem byłoby wybieranie tych zdrowszych. Zdrowe nawyki to na przykład:

  • unikanie objadania się
  • pilnowanie regularnych posiłków (czyli unikanie głodzenia się)
  • wybieranie zdrowszych przekąsek
  • jeśli słodycze to takie, dla których warto zgrzeszyć (np. zamiast przypadkowego batonika lubię wybierać kawałek mojego ukochanego ciasta)
  • smażenie na zdrowszych tłuszczach
  • wybieranie zdrowszych dodatków do dań (np. jogurt zamiast majonezu, oliwa zamiast ciężkiego sosu, starte orzechy zamiast parmezanu)
  • unikanie fast foodów (również w domu)
  • zdrowsze zakupy (robienie menu tygodnia, ograniczenie kupowania słodyczy, chipsów i innych rzeczy, które potem tylko kuszą)
  • codzienna porcja ruchu
  • ustalenie jednej godziny zasypiania i pobudki
  • rytuały wieczora i poranka

Dbam o swoją postawę – zarówno w czasie pracy jak i poza nią.

Odpowiednia postawa ma bardzo duży wpływ na to, jak funkcjonujemy. Zdrowy styl życia w tym aspekcie wiąże się z kontrolowaniem tego, w jakiej pozycji pracujemy (np. przy biurku jest to dostosowanie krzesła do siebie, czasem wybór biurka, przy którym można stać, to też częste zmiany pozycji lub nawet stosowanie tradycyjnego pajączka, gdy trudno zapanować nad garbieniem się). Ważne jest również określenie zdrowej pozycji w czasie snu oraz takiej, która pomaga wypoczywać. Jeśli:

  • zasypiasz w dziwnej pozycji na kanapie
  • śpisz na zbyt dużej ilości poduszek
  • masz niewygodny materac
  • pracujesz, siedząc z laptopem na łóżku
  • długo stoisz lub nie masz zbyt wielu okazji do tego, aby usiąść w ciągu dnia
  • nosisz zakupy w jednej ręce lub dźwigasz często swoje dziecko obciążając jedną stronę ciała

oznacza to, że masz tutaj duży obszar to rozwoju.

Dbam o swój wygląd.

I nie chodzi tutaj jedynie o aspekty wizualny. Dbanie o swój wygląd wpływa na to, jak prezentujesz się światu, ale i na to, jak dbasz o miłość własną. Zwrócenie uwagi na siebie, przeznaczenie chwili na celebrowanie swojego ciała czy zrobienie sobie pachnącej kąpieli to element zdrowego stylu życia. Dbając o wygląd, dbasz o różne aspekty swojego funkcjonowania oraz wpływasz na emocje.

Rozumiem sygnały, jakie daje mi moje ciało.

Ten element wymaga wielu ćwiczeń. Rozumienie swojego ciała wiąże się z tym, co robisz dla siebie w niemal każdym aspekcie swojego zdrowego stylu życia. Jeśli regularnie się badasz, wiesz, jakie masz alergie lub dostrzegasz, jakie zachcianki się pojawiają u Ciebie danego dnia, budujesz dużą świadomość siebie. Dostrzegasz kolejne sygnały i wiesz, kiedy potrzebujesz snu, szklanki wody czy porządnego posiłku.

Dopasowuję moje aktywności do swojego aktualnego stanu.

Oto coś, co często jest spychane na bok i zapominane, a jednak kluczowe! Żyjemy w troszeczkę dziwnych czasach. Z jednej strony mamy duży nacisk na dbanie o siebie i swoje zdrowie. Z drugiej jednej strony chcemy żyć jak cyborgi, nieograniczone przez ciało. Jestem świeżo po lekturze książki, która dała mi do myślenia w tym temacie i mam nadzieję, że i Wam spodobają się te wnioski. Jej autorka wspomniała o tym, że kobiety byłyby bardziej szczęśliwe i zdrowe fizycznie, jeśli dopasowałyby swoje działania do cyklu miesięcznego oraz do samopoczucia. Wyobraźcie sobie czas owulacji, czas płodności, w którym działamy na zwiększonych obrotach, biegniemy na intensywny trening, dajemy z siebie 100%, a nawet więcej. A teraz wyobraźcie sobie czas miesiączki, który jest momentem na wyciszenie się, zadbanie o regenerację, zebranie sił. Według tej autorki kobiety ignorują znaczenie poszczególnych faz cyklu, starają się zawsze za wszelką cenę działać (np. idąc na morderczy trening, bo okres to nie choroba) i przez to zmagają się z wieloma przeróżnymi dolegliwościami psycho-fizycznymi. Ciekawe, prawda? Pomińmy jednak temat cyklu. Dopasowanie działań do swojego aktualnego stanu to również łagodność wobec siebie np. w czasie choroby.

Zdrowie mentalne

W moim życiu przeważają zdrowe relacje.

Toksyczne związki, a nawet luźne relacje z innymi ludźmi są kawałkiem życia (tutaj znajdziesz moje artykuły na ten temat). Nie wszystkie ominiesz, z niektórymi musisz nauczyć się żyć (np. te z rodzicami), a część z czasem wyeliminujesz ze swojego życia. Dziś zastanów się nad tym, który z typów przeważa. Które relacje są częścią Twojej codzienności? Czy otaczasz się ludźmi, którzy Cię wspierają, motywują, tworzą wokół Ciebie przyjazną przestrzeń? A może masz wokół siebie osoby, którym wciąż musisz udowadniać swoją wartość?

Mam swoim życiu osoby, na których mogę polegać.

Czy masz się komu zwierzyć? Czy masz w swoim życiu ludzi, którzy służą Ci poradą, pocieszeniem, kopniakiem motywacyjnym? Czy masz takie osoby, które odbiorą telefon w środku nocy lub przejadą pół miasta, aby Ci pomóc?

Mam z kim porozmawiać o swoich problemach i wątpliwościach.

Tutaj weź po uwagę zarówno bliskie relacje jak i związki o charakterze zawodowym, np. z terapeutą czy coachem. Czy masz w swoim życiu osoby, którym ufasz na tyle, aby opowiedzieć o sobie?

Dobrze radzę sobie z konfliktami.

Dobre radzenie sobie z trudnymi sytuacjami w relacjach to:

  • wyznaczanie granic w relacjach
  • szukanie rozwiązań
  • otwartość na poszukiwanie kompromisu
  • zarządzanie swoimi emocjami (np. panowanie nad złością czy zachowaniami agresywnymi)
  • zdolność do analizowania relacji w kontekście konfliktu (np. czy wyznaczam granice, czy komunikuję te granice?)

Jestem zadowolony z relacji rodzinnych.

Znów – każda rodzina ma swoje silne i słabe strony. Dobrze jest zastanowić się nad tym, jak wygląda sytuacja dzisiaj. Jakie słabe strony ma nasza rodzina w tym momencie? Czy możemy na sobie polegać? Gdzie pojawiają się konflikty? Jak wyglądają spotkania rodzinne? Czy trudności dotyczą najbliższych członków rodziny czy może chodzi o dalszych krewnych? Z jakimi osobami nie potrzebuję pogłębiać relacji? Czego potrzebuję, aby czuć zadowolenie z tego, jak układają się moje relacje w rodzinie?

Dbam o rozwój relacji, w których jestem.

Czy pielęgnujesz swoje relacje? W jaki sposób i jak często? Czy wyznaczasz granice w innych sferach, aby dbać o te związki (np. odstawiasz na bok pracę, aby z kimś spędzić czas?). Czego brakuje Ci w codzienności?

Czuję się kochany (przez innych ludzi).

Zwróć uwagę na to, że to pytanie wiąże się z TWOIM poczuciem bycia kochanym, a nie z tym, co deklarują inni ludzie. Co sądzisz? Co czujesz? O co najważniejsze: co jest dla Ciebie dowodem na istnienie takich uczuć? Czy regularnie dostajesz dowody miłości ze strony innych osób? Czy inni ludzie wiedzą, że potrzebujesz takich właśnie dowodów?

Kocham siebie.

Jak wygląda Twoja miłość własna? Jakie słowa najczęściej do siebie kierujesz? (np. Dasz radę! czy Jesteś beznadziejna!). Czy jesteś dla siebie przyjacielem czy wrogiem? Jak radzisz sobie ze swoimi kompleksami?

Co dalej?

Dziś postaw na analizę swojej sytuacji i tego, jak wygląda Twoje życie. Wypełnij Kwestionariusz Stylu Życia i zastanów się przede wszystkim na obszarach rozwoju. Które stwierdzenia w kwestionariuszu są fałszywe? Co możesz zrobić, aby dokonać zmian w najbliższym czasie? Jaka jest pierwsza rzecz, jaką możesz zrobić, aby coś zmienić? W kolejnych dniach projektu będziemy zajmować się tymi organizacyjnymi zadaniami, które będą dla Ciebie wsparcie, w tworzeniu bardziej szczęśliwego i wymarzonego stylu życia. Ale dzisiaj: analiza. Bez niej niewiele się zmieni.

Jeśli chcesz popracować ze mną nad organizacją na wielu poziomach, zapraszam Cię do udziału w 15-tygodniowym kursie “Zarządzanie czasem, sobą, zadaniami”, który startuje 12 lipca. Podczas trwania kursu zdradzam swoje sekrety organizacji, żonglowania zadaniami i zarządzania swoim czasem. Opowiem Ci o tym, co ułatwia budowanie motywacji, co sprzyja produktywnej pracy i wpływa na osiągane cele. Bez zarządzania czasem nie ma sukcesu, a ten kurs jest zbiorem wszystkiego co wiem i stosuję, aby działać. Pamiętaj, że liczba uczestników kursu jest ograniczona po to, abym mogła wspierać każdego z nich podczas tych 15 tygodni. Działamy od piątku!