Za mną naprawdę “ciasny” czas. Ciasny – tak określam takie momenty w moim życiu, kiedy wokół dzieje się za dużo, a ja mam mało czasu na zatrzymanie się i cieszenie tym, co udało mi się zrobić. Ciasne tygodnie są świetne – dzieje się dużo, nagle okazuje się, że dawno zasadzone ziarenka pomysłów zaczynają kiełkować, pojawiają się ciekawe współprace, doskonale kończą się tak długo realizowane projekty. I w tych właśnie dniach mam ochotę na jedną rzecz – życie zaangażowane.

 

Przypomnij sobie, co najczęściej zajmuje Twoje myśli: praca, szkoła, studia, zakupy, plany, ustalenia, grafiki, kalendarz na najbliższe tygodnie, terminy, problemy, znów coś się zepsuło, musisz zmienić obcas w bucie, kupić tusz do drukarki, zadzwonić do jednej z firm, opłacić faktury, odkurzyć, umyć okna, porozmawiać z szefem, znaleźć pracę, złożyć życzenia babci. Dużo tego – i tak każdego dnia. Masz tak? To szaleństwo ogarnia chyba każdego, kogo znam. Właśnie przez to szaleństwo przestajemy skupiać się na tym, co powinno mieć dla nas wartość – na swoim życiu.

Nie-zaangażowanie

Jeśli nie jesteś zaangażowany w swoje życie, możesz oczekiwać problemów z pamięcią – co robiłeś wczoraj wieczorem? A rano? Piłeś kawę z kubka czy ze szklanki? Brak zaangażowania w życie sprawia, że nie zwracasz na wiele rzeczy uwagi, przeżywasz dzień bardzo automatycznie i pozbywasz się wspomnień. Co wspominać można?

Jeśli nie jesteś zaangażowany w swoje życie, możesz spodziewać się, że Twój czas będzie uciekał. Jak te lata lecą! Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego tak nam się dłuży czas do osiemnastki i dlaczego po 30 urodzinach (lub nawet trochę wcześniej!), każdy tydzień mija błyskawicznie? Wydaje mi się, że zależy to właśnie od zaangażowania i ilości obowiązków. Spójrz na skupione na zabawie dziecko i zastanów się… Ale zanim to zrobisz, zapraszam Cię do sprawdzenia, czym to życie zaangażowane jest dla mnie.

Zaangażowanie

Życie zaangażowane ma być piękne, ekscytujące i pełne blasku. Nie wyobrażam sobie tego wszystkiego bez zabawy, śmiechu i radości. Jeśli zatem chcesz poczuć, że żyjesz, zadbaj o to, aby każdy Twój dzień wiązał się z mnóstwem uśmiechu – bez względu na to jak bardzo możesz być zapracowany. Wiesz dobrze, że to Twój wybór – radosny dzień czy może pełen marudzenia. Czasem trzeba bardzo dużo zrobić, aby poczuć własną obecność w rzeczywistości, ale najczęściej wystarczy maleńki krok, który odmieni cały dzień.

Jeśli chcesz dodać trochę blasku do swojej codzienności, spróbuj któryś z poniższych sposobów.

 

  1. Powiedz coś pozytywnego od razu po przebudzeniu. Przekonaj sam siebie, jak pięknie może zacząć się dzień!
  2. Zaoferuj komuś pomoc i nie zastanawiaj się, czy Ci się to opłaca. Przekonaj sam siebie, że jesteś dobrym człowiekiem
  3. Zaplanuj coś nowego na każdy tydzień! Jeszcze zanim nowy tydzień się zacznie, zaplanuj co najmniej jedną wyjątkową rzecz do zrobienia – wybierz się w nieznane miejsce, poznaj nową spacerową ścieżkę, idź na lekcję tanga. Możliwości jest bardzo wiele, a dzięki nim możesz świetnie przeżyć każdy dzień.
  4. Skończ z dietą. Skup się raczej na zdrowym odżywianiu, ćwicz regularnie i odpoczywaj. Diety i zamartwianie się kaloriami generuje stres.
  5. Kup sobie zwierzątko (lub zaadoptuj je). Bezwarunkowa miłość, jaką możesz dostać od zwierzaka to coś cudownego. Poczuj ją i spędzaj jak najwięcej czasu ze zwierzęciem.
  6. Pobaw się z dzieckiem. Nawet jeśli nie masz swojego dziecka, znajdź czas na to, aby pobawić się z maluszkiem z Twojego najbliższego otoczenia (jego rodzic na pewno się ucieszy!). Idź na spacer, poczytaj książeczkę, sprawdź, jaki w dotyku jest lód lub zjedz kostkę czekolady brudząc swoją (i dziecka) buzię. Beztroska.
  7. Skacz z radości. Wystarczy 30 sekund – zrób to jeśli udało Ci się skończyć projekt, wygrałeś konkurs lub zdarzyło się coś dobrego. Zauważ to po prostu.
  8. Zorganizuj przyjęcie i zrób wszystkie ozdoby. Pozwól sobie na organizację małych domowych imprez – przygotuj zaproszenia, wydrukuj Wasze menu i znajdź chwilę na przygotowanie ozdób. Oprócz tego, że zrobisz coś dla relaksu – dodasz wyjątkowego blasku spotkaniu!
  9. Przypomnij sobie playlistę sprzed lat. Pamiętasz hity z dawnych lat? Ja wiele z nich zapomniałam! Czas na powrót do przeszłości – skomponuj listę z dawnych lat (możesz udostępnić ją na Spotify lub na blogu) i pozwól innym na poznanie Twoich muzycznych wspomnień.
  10. Zrób piknik. Wystarczy trochę przekąsek, napoje, papierowe talerzyki i koc. Zrelaksuj się z bliskimi lub spędź trochę czasu ze sobą.
  11. Pozwól sobie na taniec – w południe. Bez względu na to, gdzie jesteś. Złam reguły i zacznij tańczyć.
  12. Zorganizuj noc w kinie (na materacu). Pożycz od kogoś duży materac, rozłóż go tam, gdzie możesz włączyć telewizor lub komputer (a może projektor?), przygotuj popkorn i spędź całą noc oglądając filmy. To doskonały sposób na spędzenie czasu z najbliższymi.
    Jeżeli masz być zaangażowany w swoje życie, powinno ono być przede wszystkim… Twoje. Poczujesz, że żyjesz tak, jak chcesz wtedy, gdy uda Ci się znaleźć swoją własną ścieżkę w życiu. Zacznij zatem doświadczać, rozwiń swoje możliwości, odkryj nieznane dotąd talenty – w ten sposób możesz się uwolnić i dokonać inspirujących zmian w swoim życiu.

Rozwój

Jeżeli masz być zaangażowany w swoje życie, powinno ono być przede wszystkim… Twoje. Poczujesz, że żyjesz tak, jak chcesz wtedy, gdy uda Ci się znaleźć swoją własną ścieżkę w życiu. Zacznij zatem doświadczać, rozwiń swoje możliwości, odkryj nieznane dotąd talenty – w ten sposób możesz się uwolnić i dokonać inspirujących zmian w swoim życiu.

  1. Zacznij uczyć się czegoś nowego – nawet jeśli szybko z tego zrezygnujesz. Próbowanie nie szkodzi – pozwala natomiast na poznanie siebie, swoich ograniczeń, możliwości i talentów.
  2. Powiedz “NIE!” ograniczeniom – zrób coś, czego dotąd się obawiałeś, przekraczaj swoje granice, sprawdź, co potrafisz. Nie myśl, że jest na coś za późno, już nie wypada, czegoś nie umiesz lub ktoś się będzie śmiał. Dzięki doświadczaniu, otwierasz się na zmiany i jesteś bliżej odkrycia swojego szczęścia. Kto wie, co jeszcze może wydarzyć się w Twoim życiu?
  3. Znajdź swojego mentora i rozwijaj się. Poszukuj wskazówek do rozwoju, dowiaduj się, czytaj, rozmawiaj – kontakt z innymi osobami może być tym, co obudzi Cię i wskaże Ci, jak ciekawe może być Twoje życie.

Relacje

Ciężka praca może przynieść mnóstwo satysfakcji – nawet jeśli spędzasz w biurze całą dobę. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy okazuje się, że po pracy nie masz do kogo wrócić. Znajomi przestali wydzwaniać (bo po co, skoro nigdy nie masz dla nich czasu), ukochany/a przestała istnieć, rodzina przyzwyczaiła się do tego, że ciągle Cię nie ma. A życie zaangażowane to relacje. Zadbaj zatem o to, aby nawiązać piękne i wartościowe kontakty.

  1. Spędzaj czas z samymi szczęściarzami. Znasz kogoś, kto Cię inspiruje, osiąga ciekawe rzeczy, ma masę pomysłów lub rozwija się w ciekawym kierunku? To szczęściarz, prawda? Spotkaj się z nim, wypijcie razem kawę. Poczuj pozytywne emocje tego człowieka, wejdź w ten dobry klimat i zostań szczęściarzem. Inspiracja jest wszędzie.
  2. Regularnie pojawiaj się na spotkaniach networkingowych. Przygotuj dla siebie ciekawe wizytówki (możesz to zrobić po kosztach – wystarczy poszukać rozwiązań), nawiąż wiele ciekawych rozmów, zdobądź nowe kontakty, a potem spotkaj się z tymi ludźmi. Wasze relacje mogą stać się wspaniałym początkiem zmian lub inspirujących projektów.
  3. Zorganizuj wspólne gotowanie. Zaproś inspirujące Cię osoby na spotkanie, poproś, aby każda z nich ugotowała coś wyjątkowego. Łatwo zatracić się w codzienności i zapomnieć o tym, jak ważne jest kreowanie bliskich relacji. To nie ważne, że już zdobyłeś tego człowieka – jest Twoim przyjacielem, mężem, żoną, powiernikiem. Jeśli Wasz kontakt ma przetrwać próbę czasu – zadbaj o tego człowieka i zaofiaruj mu trochę uwagi. Po co? Lubimy, gdy ktoś się nami interesuje, prawda?
  4. Rób zdjęcia przedmiotów i sytuacji, które mogą rozjaśnić dzień komuś innemu. Dziel się takimi drobiazgami – piękne miejsce, śmieszna sytuacja, wyjątkowy plakat czy zachwycający kwiat. Dostrzeganie może być dla Was wyjątkową przygodą, a Twojego bliskiego może pobudzić do poszukiwania piękna w szczegółach.
  5. Świętuj maleńkie i duże sukcesy Twoich bliskich. To pokazuje, jak wiele znaczy dla Ciebie ten pełen talentów człowiek. Pokaż mu to, zaproś na drinka, przygotuj wyjątkowy deser, uściśnij, emanuj radością – gdybyś tak zachowywał się wobec mnie, od razu poczułabym, że zwracasz uwagę na to, co dzieje się ze mną.
  6. Zmniejsz ograniczenia innych – postaw wyzwanie przed kimś bliskim. Interesujące wyzwania – takie, które wymagają nieco wysiłku i pomagają wyjść ze strefy komfortu to coś, co może dodać kilka iskierek do Waszej relacji.
  7. Mów innym komplementy – docenianie jest dobrem. Zwróć uwagę na ubiór, fryzurę, dobrze wykonaną pracę. Nie bój się komplementowania poprzez sieć – napisz prywatnego maila, doceń ciekawe inicjatywy, pochwal. Twoje słowa mogą odmienić dzień drugiego człowieka.
  8. Nie obawiaj się rozmów z starszymi ludźmi. Nawet krótka wymiana zdań ze starszym człowiekiem może być oczyszczająca dla Was obojga. Zgodzisz się ze mną, że osoby w podeszłym wieku są często najbardziej osamotnione. Czy ktoś rozmawia z nimi o ich marzeniach? O nie, raczej o wojnie. Zmień to, skup się na tym wyjątkowym człowieku i sprawdź, co może Ci powiedzieć.
  9. Wejdź w buty drugiego człowieka. Pojawił się problem? Zanim się obrazisz, zdenerwujesz, zaczniesz krzyczeć czy robić awanturę – zastanów się, dlaczego ten właśnie człowiek zachował się tak, a nie inaczej. Czy naprawdę zrobił to bo jest aż tak zły?

Stresujący krąg

Nadmiar obowiązków i coraz więcej wymagań sprawia, że stres to norma. Naprawdę? Zbyt dużo nerwów i gonitwa stresujących myśli sprawiają, że trudno jest zaangażować się w swoje życie i poczuć coś dobrego. Nie ma czasu, nie mogę, odpocznę za kilka lat, skończę tylko ten projekt i zacznę się uśmiechać. Zauważasz, że sami wtłaczamy się w ten stresujący krąg?

  1. Idź na masaż raz w miesiącu. Może to być masaż w salonie, ale i u kogoś, kto zrobi go dla Ciebie w zamian za dobre ciasto. Dowiedz się, czy ktoś z Twoich znajomych oferuje masaż – możliwości jest wiele. Dzięki takiej formie odpoczynku, nie tylko zrelaksujesz się, ale i będziesz miał idealną szansę na zatrzymanie się i przeżycie “Tu i teraz” (dotyk zwraca uwagę. bardzo.)
  2. Stań się mentorem – zamiast stresowania się tym, jak wiele się musisz nauczyć, pokaż, że jesteś ekspertem.
    Talenty ma każdy – Ty także. Zostań więc mentorem i zaoferuj swoją pomoc (nie zapominając o pokorze!). Spędzanie czasu właśnie w taki sposób buduje poczucie własnej wartości i daje mnóstwo satysfakcji.
  3. Przestań być taki poważny! Pomimo tego, jak wiele rzeczy masz jeszcze do zrobienia, jak dużą presję czujesz i ile stresu przeżywasz – odpuść sobie od czasu do czasu i schowaj powagę w buty. Zrób głupią minę, wyjdź na drzewo, żartuj, śmiej się, skacz jak dziecko.
  4. Dość skwaszonej miny. Łatwo jest się naburmuszyć i negatywnie komentować wszystko, co dzieje się wokół – bardzo łatwo. Skończ z tym “hejtowaniem” (to strata czasu!) i skup się na radosnym przeżywaniu swojego życia. Jeśli postanowisz pozytywnie reagować na to, co dzieje się wokół Ciebie, możes spodziewać się wielu zmian w swoim życiu.
  5. Podróżuj. Możesz wybrać się w daleką wyprawę, ale przeżyć jednodniową wycieczkę do sąsiedniego miasteczka. To od Ciebie zależy – wyjście z domu, wypróbowanie innej kuchni, spacer po nieznanym parku to doskonały sposób na zatrzymanie się i zaangażowanie w swoje życie.
  6. Pojawił się stres? Zrób z niego piłeczkę i wyrzuć ją daleko! Jeśli tylko poczujesz, że stres Cię zżera i nie pozwala Ci żyć, wyjdź na powietrze, zrób z czegoś (śniegu, błota, czegokolwiek!) kulkę i wyrzuć ją daleko przed siebie (uważaj, żeby nie zrobić nikomu krzywdy!).
  7. Na obawy – spalenie. Choć wiemy, że zamartwianie się nie ma sensu (tak rzadko daje efekty!), i tak marnujemy czas na obawy i przerażające myśli. Nie pozwól sobie na to. Szybko spisz na kartce wszystkie swoje strachy i zwyczajnie spal je. Nie ma ich – widzisz?

 

 

 

Macie swoje niezawodne sposoby na zaangażowanie się w tu i teraz?