buduj pewność siebie

Lista 100 celów w życiu. Lista 1000+ celów w życiu. Palące pragnienie zmiany. Nowe nawyki, które tak dobrze byłoby mieć. Przyzwyczajenia, które już dawno miałam wyrzucić ze swojego życia. Nowy zestaw cech. Nowe sposoby przeżywania codzienności. Może też… nowa ja?

Czerwiec jest u mnie w tym roku miesiącem budowania pewności siebie – na blogu rozpoczęliśmy niedawno serię artykułów Brak pewności siebie od A do Z, w której pokazuję krok po kroku objawy braku pewności siebie i ćwiczenia, które można wykonać, aby pozbyć się tego, co odbiera nam moc.

Kiedy dzisiaj przyjrzałam się tym wszystkim udostępnionym artykułom, pomyślałam o tym, że w tych wszystkich zmianach najbardziej przydaje się cierpliwość.

Dobrze byłoby pstryknąć palcami i poczuć siłę pewności siebie. Jak by to było, gdybym nie wątpiła, nie wstydziła się, nie chowała w sobie? Jak to jest: czuć odwagę? Jak to jest: stawać po swojej stronie? Jak czuje się człowiek, który jest swoim najlepszym przyjacielem a nie największym krytykiem?Jeśli pewność siebie jest Twoim pragnieniem, chcę dzisiaj zachęcić Cię do stopniowej pracy nad różnymi jej aspektami.

Wiem, że możesz stać się każdym i możesz mieć wszystko o czym marzysz, ale wiem też, że nic nie wydarza się w jednej chwili. Doskonałym przykładem jest pewność siebie. Nie zbudujesz jej od razu, ale możesz stopniowo, kroczek po kroczku dodawać sobie to tu, to tam troszkę mocy. Po łyżeczce. Po małym kawałeczku.

Buduj pewność siebie

  1. Zacznij od analizy. Na moim blogu znajduje się arkusz samoanalizy, który możesz sobie pobrać i wykorzystać do pracy własnej. Zaznacz na nim te obszary braku pewności siebie, które najbardziej Cię dotyczą.
  2. Dodaj do analizy wiedzę. Poszukaj informacji o tym, jak radzić sobie z poszczególnymi elementami braku pewności siebie. W czerwcu pojawią się na moim blogu artykuły dotyczące każdej z tych sfer. Nie wahaj się – szukaj też informacji na własną rękę, porozmawiaj z kimś, kto może udzielić Ci wskazówek.
  3. Monitoruj swoje działania i reakcje. Zwracaj uwagę na to, w jakich sytuacjach pokazujesz brak pewności siebie. Korzystaj z wiedzy zawartej w arkuszu i skupiaj się na tych drobnych oznakach braku pewności siebie. Jeśli Twoim tematem jest czepialstwo, zauważaj to, w jakich momentach się czepiasz. Kogo? Kiedy? Czy wiąże się to z tym, jak Ty się czujesz danego dnia, czy chodzi o to, z kim rozmawiasz? Postaw na poszukiwanie dowodów.
  4. Dokonuj zmian krok po kroku i nastawiaj się na to, że nie wszystkie zmiany wprowadzisz od razu. Stare nawyki, utarte schematy działań wymagają zaangażowania – same z siebie się nie zmienią. Dlatego właśnie obiecaj sobie zmianę, a następnie obiecaj sobie, że będziesz próbować raz po raz wprowadzać ją w życie.

Możesz mieć wszystko – również pewność siebie. 

Posłuchaj podcastu

Buduj pewność siebie – kroczek po kroczku.