Presja. Tak jednym słowem mogę określić to palące uczucie, które pojawia się, gdy wybieram odpoczynek zamiast pracy. Relaks zamiast wykonywania pozostałych na ten wieczór zadań. Chwilę dla siebie zamiast zrobienia czegoś jeszcze, czegoś więcej, czegoś dodatkowego. Moment odpoczynku staje się czymś zupełnie zbędnym – to przecież koszmarne marnotrawienie czasu, prawda? Podczas godziny spędzonej na leniwym spacerze, mogłabym zamknąć projekt, postawić kolejny krok, uporać się z zaległościami. W czasie, który mogłabym oddać bujaniu w obłokach, zrealizowałabym cel.

Presja działania sprawia, że wyciskam z siebie wszystkie siły – dzień za dniem. Czy dziwić powinno zatem to, że po kilku dniach maratonu nie mam energii do działania? Czy zaskakujące jest to, że niespodziewanie nastaje dzień, którego nie mogłabym nazwać produktywnym? Jak to się dzieje, że w najmniej spodziewanym momencie jestem jak przekłuty, smutny balonik? Choć czasem chciałybyśmy inaczej, bezustanna produktywność nie jest możliwa. Tak jak każdy telefon czy laptop trzeba raz na jakiś czas wyłączyć, tak każdy człowiek potrzebuje regularnego ładowania baterii. Osoba, która odpoczywa ma więcej motywacji do działań (widzi nie tylko cel, ale i nagrody, które czekają ją po pracowitym dniu). O wiele lepiej radzi sobie ze stresem (między innym dzięki temu, co robi w wolnym czasie) i działa produktywnie w czasie pracy. Wie, że wkrótce odpocznie, dlatego właśnie może skupić się na tym, aby najlepiej radzić sobie ze swoją listą zadań. Dzięki odpoczynkowi ma szansę na harmonię w życiu, pogłębia relacje i zauważa, że poza jej projektami, obowiązkami (także domowymi!), planami i celami jest jeszcze cały świat. Odpoczynek staje się zatem czymś, co odgania skutecznie frustrację i wypalenie zawodowe. Magia. Czas ją wprowadzić w życie! 

Kilka rzeczy, które pomogą Ci stworzyć z odpoczynku część obowiązków zawodowych:

  1. Zaplanuj odpoczynek – jeśli do tej pory unikałaś odpoczynku, aby zapomnieć o presji, postaw na planowanie relaksu. Zastanów się nad tym, kiedy kończysz swój wypełniony obowiązkami dzień i ustaw przynajmniej 2 godziny dziennie na regenerację (nie wliczając tego do snu!). Potraktuj ten czas jak ważne spotkanie zawodowe – nie możesz z niego zrezygnować na rzecz innych zadań czy pomysłów. Regularny relaks sprawia, że zbieramy siły na każdy kolejny dzień, utrzymujemy w życiu równowagę i dbamy o wszystkie ważne sfery w życiu.
  2. Umów się ze sobą na jeden dzień w tygodniu, w którym rzeczywiście odpoczywasz – pamiętaj o tym, że w tym czasie rezygnujesz z każdego działania związanego z pracą. Nie odpisujesz na maile, nie realizujesz zadań zawodowych, nie dzwonisz. Ten jeden dzień ma być wyjątkowym dla Ciebie czasem – przeznaczonym na dbanie o dom, rodzinę, relacje, bliskich i samą siebie.
    • wyśpij się – nie tylko zadbaj o solidny sen w nocy, ale i w miarę potrzeby pozwól sobie na drzemkę w ciągu dnia.
    • zaproś kogoś na kolację, spędź czas w gronie bliskich osób – wykorzystaj jednoczącą moc wspólnych posiłków, zrób coś pysznego do jedzenia, namów przyjaciół czy rodzinę do gotowania. Zasiądźcie przy stole i zróbcie wszystko, aby pogłębić więź.
    • odłącz się – zrób wszystko, aby przez 24 godziny nie korzystać z Internetu, mediów społecznościowych i innych rozpraszaczy. Ten dzień jest ważny – dbasz przecież o siebie, potrzebujesz naładować baterie na kolejny etap pracy nad swoimi celami. Jeśli to ma być możliwe, konieczne jest odcięcie się od tego, w czym żyjesz na co dzień.
    • poruszaj się – odpoczynek nie musi oznaczać lenistwa i nicnierobienia, wręcz przeciwnie. Zadbaj o to, aby po dobrej dawce snu, rozruszać swoje ciało. Wybierz się na długi spacer, skorzystaj z siłowni, poćwicz w domu, potańcz. Oprócz uwolnienia hormonów szczęścia, obudzisz krew w swoich żyłach i szybko się przekonasz, jak wiele energii w sobie masz.
    • poszukaj bliskościzawodowy odpoczynek to ten, który pozwala Ci na zaopiekowanie się każdą sferą Twojego życia. Niezwykle ważne jest budowanie więzi – z ludźmi, również ze zwierzętami. Postaraj się spędzić czas… dotykając. Przytulaj się z bliskimi, zaproponuj i otrzymaj masaż, pogłaszcz psa, posłuchaj mruczenia kota. Virginia Satir,  amerykańska psychoterapeutka, twierdziła, że każdy człowiek potrzebuje dziennie czterech uścisków, aby przeżyć, ośmiu uścisków, aby zachować zdrowie, a dwunastu, aby się rozwijać. Jeśli w ciągu tygodnia nie wypełniłaś swojej normy, zadbaj o to w ten jeden wolny dzień.
  3. Działaj w różnych obszarach – dostosuj swój odpoczynek do rodzaju pracy, jaką wykonujesz. Jeśli pracujesz w ruchu (np. fizycznie), zadbaj o aktywizację mózgu i relaks ciała. Jeśli spędzasz swoje dni siedząc przy biurku, uruchom swoje ciało i daj odpocząć umysłowi.
  4. Eksperymentuj – odpoczywanie może być jedną z najciekawszych przygód w Twoim życiu! Sprawdź zatem wszelkie możliwe techniki relaksu – uprawiaj sporty, przeglądaj czasopisma, rozwiązuj krzyżówki, bujaj w obłokach, rysuj, koloruj, oglądaj gwiazdy, delektuj się herbatą, gotuj – możliwości jest więcej niż sądzisz. Postaw na doświadczanie.  Zasługujesz na odpoczynek – zarówno wtedy, gdy dajesz z siebie 105% jak i w momencie kryzysu produktywności i mniejszej ochoty na realizowanie planów.

Regularne relaksowanie się jest jak wisienka na torcie – bez niej tort nie będzie kompletny i tak piękny.

Posłuchaj podcastu

Dziękuję za wysłuchanie kolejnego podcastu. Z niecierpliwością czekam na Wasze opinie i komentarze. Dajcie koniecznie znać, co sądzicie! Zapraszam do subskrybcji mojego kanału na iTunes oraz Spotify. Dziękuję za wysłuchanie!