Śmierć. Oto część życia i coś, co dla dziecka jest często czymś zupełnie niezrozumiałym. Kiedy odchodzi bliska osoba, życie traci ktoś obcy lub słyszymy o wojnie i umieraniu, może pojawić się pytanie: Czy w ogóle wprowadzać dziecko w ten temat? No właśnie, czy warto? Różnie sobie radzimy – my, dorośli – ze stratą. Oswajamy się z nią, tłumaczymy sobie, szukamy sposobów na pogodzenie się z tym, co często jest niewyobrażalne. Obok nas – cierpiących – jest mały człowiek, który również przechodzi żałobę. Czy możemy zrobić coś, co nas wspiera i jednocześnie jest wsparciem dla dziecka? Jak (niemal równocześnie) być blisko swoich potrzeb i uczuć jak i blisko dziecka i tego, co ono przeżywa?

W dzisiejszym odcinku Podcastu o psychologii rozmawiam z Joanną Bożek-Deutsch o stracie, radzeniu sobie z nią i trwaniu przy dziecku, które doświadcza nie tylko tej straty, ale też przygląda się dorosłym. Czas na nowy odcinek Podcastu o psychologii!

rozmawiać z dzieckiem o śmierci

Kilka słów wyciągniętych z tego podcastu:

  • Jeśli ktoś jest smutny, dziecko zapyta mamę, czy ty jesteś smutna, a ona cała zalana łzami odpowie nie, to jest w tym jakieś kłamstwo i dziecko otrzymuje sprzeczny komunikat. A to może stwarzać przestrzenie do pojawiania się lęków, które później będą miały negatywne reperkusje.
  • Co to znaczy być dzielnym? To znaczy tak naprawdę, że ja unieważniam swoje własne emocje. Bo jeśli jest mi smutno, a to się wyraża poprzez płacz, to jestem ja i to jest prawda o mnie.
  • Jeśli w tych zachowaniach będzie nieadekwatni, przesądzający albo zbyt dzielni czy też unieważniający, możemy wejść w proces żałoby patologicznej, przetrwałej, niewłaściwie przeżytej, a to działa nie tylko na nas, ale i na nasze otoczenie.

Co mówi o sobie Joanna Bożek-Deutsch?

Z wykształcenia jestem pedagożką, psycholożką oraz psychoonkolożką. W trakcie pracy zawodowej w oświacie zdobyłam 20-letnie doświadczenie w pracy z dziećmi, nastolatkami oraz rodzicami w zakresie konsultacji rodzicielskich. 7 lat pracuję ze środowiskiem hospicyjnym. Doświadczenie kliniczne uzyskuję prowadząc profilaktykę przeciwnowotworową polegającą głównie na
wzmocnieniu świadomości społecznej zagrożenia, jakim jest choroba nowotworowa, tego, jakich grup najczęściej dotyka i jak można ją leczyć. Ponadto oferuję pomoc osobom chorującym nowotworowo i ich bliskim. W stosunku do chorych onkologicznie prowadzę psychoedukację w celu łagodzenia psychicznych skutków diagnozy, budowania właściwego obrazu choroby oraz próby jej akceptacji i wypracowania sposobów radzenia sobie z chorobą. Bliskim pacjentów mam do zaoferowania wsparcie psychiczne, zarówno pod kątem dbania o dobrostan psychiczny, jak i pracy nad ulepszeniem komunikacji i relacji. Ważnym aspektem mojej pracy jest edukacja personelu stykającego się z pacjentem i jego bliskimi.
Ofertę pracy indywidualnej i grupowej kieruję do profesjonalistów: lekarzy, pielęgniarek, personelu pomocniczego czy studentów medycyny. Ma one na celu głównie poprawę i usprawnienie komunikacji z pacjentem. W swojej pracy przestrzegam kodeksu etycznego PTPP. Swoją pracę poddaję superwizji.
W pracy z drugim człowiekiem bliska jest mi postawa autentyczności, otwartości i akceptacji. Jako specjalistka dostosowuję metody i techniki pracy do indywidualnej sytuacji oraz potrzeb klienta.

Posłuchaj podcastu Jak i czy w ogóle rozmawiać z dzieckiem o śmierci?

To już czwarty sezon mojego podcastu. Możesz spodziewać się kolejnych nagrań w każdy poniedziałek. Mam wielką nadzieję, że spodobają Ci się tematy, które przygotowałam. Zostawiam też poniżej link do podcastowych playlist – podzieliłam odcinki na kategorie tematyczne.

Możesz posłuchać podcastu też tutaj:

Jeśli wiesz, że Twój znajomy mógłby skorzystać z tego nagrania, koniecznie prześlij mu link do tego odcinka. Zacznij też subskrybować mój podcast, dodaj ocenę i napisz w recenzji w Apple Podcasts, co sądzisz o kolejnych odcinkach. Twoja opinia ma dla mnie duże znaczenie. Dzięki Tobie mam szansę docierać do szerszego grona odbiorców i pokazywać różne kolory psychologii. Kliknij tutaj, dodaj pięć gwiazdek i wybierz opcję „napisz recenzję”. Nie zapomnij też o tym, aby wysłać do mnie zrzut ekranu ze swoją recenzją – w podziękowaniu za poświęcony czas, wyślę do Ciebie e-book „Działaj”.

rozmawiać z dzieckiem o śmierci
rozmawiać z dzieckiem o śmierci

 

popracuj ze mną nad inteligencją emocjonalną swojego dziecka

Jeśli to dobry czas dla Ciebie na takie działanie, zapraszam serdecznie do wspólnej pracy. Przedstawiam Ci 16-tygodniowy projekt psychologiczny, podczas którego popracujesz nad inteligencją emocjonalną swojego dziecka i wesprzesz jego rozwój. W programie 16 lekcji, materiały szkoleniowe, ćwiczenia i możliwość konsultacji mailowych przez cały czas trwania kursu.

Udział w kursie to:

  • 16 lekcji kursu Rozwijanie inteligencji emocjonalnej dziecka
  • dostęp do nagrania godzinnego szkolenia o planie kryzysowym
  • możliwość konsultacji mailowych przez cały czas trwania kursu
  • mnóstwo wiedzy, konkretnych informacji i sposobów, które ułatwią realizowanie celów związanych ze wspieraniem emocjonalności Twojego dziecka