Wszędzie chyba można usłyszeć o tym, jak ważne są w życiu tzw. plecy. I znajomości. I kontakty.

Czy bez innych ludzi naprawdę nie da się w życiu niczego osiągnąć? Czy rzeczywiście bez znajomości ani rusz?

Wygląda na to, że te wszystkie znajomości rzeczywiście mają sens – i stają się ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Jeśli znasz odpowiednich ludzi, możesz zostać polecony. Otrzymasz pracę marzeń. Zadbasz o swoją przyszłość, poznasz wyjątkowe osoby, przeżyjesz coś wspaniałego. Jeśli znasz odpowiednie osoby, otworzysz przed sobą drzwi do sukcesu, ale i możesz z hukiem je zamknąć. 

Znajomości nie mają jednego odcienia. Znajomości to profesjonalne kontakty z branży (i spoza niej), dzięki którym możesz wykazać się wieloma umiejętnościami, wiedzą i kulturą osobistą. Możesz też dzięki tym znajomościom odebrać sobie szansę na sukces (gdy pokazujesz brak pokory, nie stosujesz zasad savoir-vivre, a także nie masz odpowiednich kwalifikacji). Budowanie siatki kontaktów to naturalna i ważna sfera działań zawodowych. Jeśli chcesz, aby służyła Ci jak najlepiej (i liczysz na rekomendacje), zastosuj co najmniej kilka z tych sposobów.   

Bez znajomości ani rusz!

Skoncentruj się na tym, aby pomagać ludziom, których poznajesz 

Bez względu na to, gdzie poznajesz osoby ze swojej branży, zawsze zadaj sobie pytanie: jak mogę tutaj pomóc? I oferuj swoją pomoc, nie oczekując niczego w zamian. Jeśli zbudujesz w sobie otwartość na wspieranie innych w ich działaniach, dodasz do swojej reputacji kilka ważnych cegiełek. Lubimy pozytywnych i pomocnych ludzi, prawda? 

Spotykaj się

Wyjdź poza swoją grupę znajomych i od czasu do czasu spotkaj się z kimś ze swojej zawodowej strefy. Nie pozwól, aby kontakty rozluźniły się na tyle, aby nie było o czym porozmawiać. Zaproponuj wyjście na kawę, może wspólny lunch – kto wie, co z tego wyniknie? Czasem wynika nawet przyjaźń połączona z biznesem. 

Korzystaj z mediów społecznościowych, aby wspierać swoje relacje z innymi 

Po coś te faceboki są – zadbaj o to, aby pomagały Ci w budowaniu silnej grupy zawodowych znajomych. Wyrób w sobie nawyk zadawania pytań – i korzystając z social media uskuteczniaj to. Pytaj co u Ciebie?, okaż zainteresowanie projektami, które realizują Twoi znajomi. Nie zapominaj jednak o szczerości – jeśli tak naprawdę nie masz najmniejszej ochoty na zamianę nawet zdania z tą osobą, odpuść sobie. Sieć kontaktów ma przynosić Ci przede wszystkim pozytywne emocje. 

Poszerzaj swoje kontakty 

Dobrze by było, gdybyś regularnie (co najmniej raz w miesiącu) pozwolił sobie na spotkanie związane z Twoją branżą. Na rynku jest mnóstwo możliwości – szkolenia, kursy, wydarzenia (także bezpłatne), które skupiają mnóstwo wyjątkowych osób. Wydrukuj sobie wizytówki i spotykaj się! 

Naucz się polecać

Jeśli rzeczywiście znasz ludzi, których zaliczasz do swojej zawodowej sieci kontaktów, powinieneś wiedzieć, czym się zajmujesz. A jeśli masz kontakt także z innymi osobami – polecaj ich sobie. Nawyk łączenia ludzi (i nie mówię tu o swataniu) jest bardzo wartościowy. Kto wie, komu to Ty będziesz polecony w przyszłości? 

Ale ale! Pamiętaj, że niektórzy nie chcą być polecani! – zanim wykonasz krok 5, zawsze dowiedz się, czy osoba, której kontakt chcesz podać komuś innemu, chce tego. Zadzwoń, napisz maila, powiedz o możliwości i grzecznie zapytaj Mogę podać Twoje namiary? – takie zachowanie świadczy o takcie i buduje Twoją reputację.

Nie żałuj swojego czasu

Jeśli ktoś z Twojej zawodowej grupy znajomych prosi Cię o wparcie lub radę, nie zastanawiaj się. Po prostu okaż swoją dobrą wolę i w przyjazny sposób udziel pomocy. Budowanie profesjonalnych relacji nie polega tylko na spotkaniach przy kawce i ciasteczku – to realne współdziałanie, na które warto się zdecydować.  

Nie ograniczaj się 

Wartościowe kontakty możesz znaleźć także poza swoją branżą. Wiele osób zajmuje się kilkoma (często mającymi niewiele wspólnego ze sobą) biznesami lub projektami. Twoje podejście do innych osób, zagadnień i pomysłów może sprawić, że sam dokonasz wielkich zmian. Otwórz się zatem na zupełnie odmienne branże i sprawdź, jak interesujące osoby w nich pracują.  

Przestań gadać o sobie/swojej firmie/produktach

Po prostu przestań sprzedawać. Za każdym razem, kiedy poznajesz nową osobę, pozwól jej mówić. Dowiedz się o niej tych wszystkich interesujących rzeczy. Nie zagaduj jej, a słuchaj. Przyjdzie czas i na Twoją historię. Jeśli jednak skupisz się na tym, aby za wszelką cenę pokazać, jak jesteś wyjątkowy i genialny, spalisz ten kontakt. Zbyt wylewne mówienie o własnych sprawach i osiągnięciach może być uznane za brak pokory i wiedzy o zasadach budowania kontaktów. A tego nie chcemy, prawda? 

Nie myśl o tym, co Ci się opłaci 

Nie jestem w stanie zliczyć, jak często dostawałam maile lub telefony z prośbą o wsparcie od osób, z którymi rozmawiałam kilka lat temu. Och, przypomniały sobie o mnie teraz? Słabo to wygląda, jeśli decydujemy się na kontakt tylko wtedy, gdy nam się to opłaci. Rezultat jest oczywisty – większość osób po prostu nie zareaguje na prośbę lub będzie kpiąco do niej podchodzić. Uznaj zatem, że o jakiekolwiek wsparcie lub radę poprosisz tylko te osoby, z którymi utrzymujesz jakiekolwiek relacje.    

Posłuchaj podcastu

Zbuduj ze mną pewność siebie

Jeśli to dobry czas dla Ciebie na takie działanie, zapraszam serdecznie do wspólnej pracy. Udział w kursie to:

  • 25 lekcji e-kursu Budowanie pewności siebie, które będziesz otrzymywać raz w tygodniu
  • dostęp do nagrania godzinnego szkolenia o tym, jak błyskawicznie dodać sobie pewności siebie
  • maile z inspiracjami, dodatkowymi ćwiczeniami i materiałami, które będą wspierać Twoje zmiany
  • mnie do dyspozycji – będę z Tobą w kontakcie mailowym przez cały czas trwania projektu
  • mnóstwo wiedzy, konkretnych informacji i sposobów, które ułatwią realizowanie celów związanych z budowaniem swojej wewnętrznej siły