bez znajomości

Wszędzie chyba można usłyszeć o tym, jak ważne są w życiu tzw. plecy. I znajomości. I kontakty.

Czy bez innych ludzi naprawdę nie da się w życiu niczego osiągnąć? Czy rzeczywiście bez znajomości ani rusz?

Wygląda na to, że te wszystkie znajomości rzeczywiście mają sens – i stają się ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Jeśli znasz odpowiednich ludzi, możesz zostać polecony. Otrzymasz pracę marzeń. Zadbasz o swoją przyszłość, poznasz wyjątkowe osoby, przeżyjesz coś wspaniałego. Jeśli znasz odpowiednie osoby, otworzysz przed sobą drzwi do sukcesu, ale i możesz z hukiem je zamknąć. 

Znajomości nie mają jednego odcienia. Znajomości to profesjonalne kontakty z branży (i spoza niej), dzięki którym możesz wykazać się wieloma umiejętnościami, wiedzą i kulturą osobistą. Możesz też dzięki tym znajomościom odebrać sobie szansę na sukces (gdy pokazujesz brak pokory, nie stosujesz zasad savoir-vivre, a także nie masz odpowiednich kwalifikacji). Budowanie siatki kontaktów to naturalna i ważna sfera działań zawodowych. Jeśli chcesz, aby służyła Ci jak najlepiej (i liczysz na rekomendacje), zastosuj co najmniej kilka z tych sposobów.   

Bez znajomości ani rusz!

  1. Skup się na tym, aby pomagać ludziom, których poznajesz – bez względu na to, gdzie poznajesz osoby ze swojej branży, zawsze zadaj sobie pytanie: jak mogę tutaj pomóc? I oferuj swoją pomoc, nie oczekując niczego w zamian. Jeśli zbudujesz w sobie otwartość na wspieranie innych w ich działaniach, dodasz do swojej reputacji kilka ważnych cegiełek. Lubimy pozytywnych i pomocnych ludzi, prawda? 
  2. Spotykaj się – wyjdź poza swoją grupę znajomych i od czasu do czasu spotkaj się z kimś ze swojej zawodowej strefy. Nie pozwól, aby kontakty rozluźniły się na tyle, aby nie było o czym porozmawiać. Zaproponuj wyjście na kawę, może wspólny lunch – kto wie, co z tego wyniknie? Czasem wynika nawet przyjaźń połączona z biznesem. 
  3. Korzystaj z mediów społecznościowych, aby wspierać swoje relacje z innymi – po coś te faceboki są – zadbaj o to, aby pomagały Ci w budowaniu silnej grupy zawodowych znajomych. Wyrób w sobie nawyk zadawania pytań – i korzystając z social media uskuteczniaj to. Pytaj co u Ciebie?, okaż zainteresowanie projektami, które realizują Twoi znajomi. Nie zapominaj jednak o szczerości – jeśli tak naprawdę nie masz najmniejszej ochoty na zamianę nawet zdania z tą osobą, odpuść sobie. Sieć kontaktów ma przynosić Ci przede wszystkim pozytywne emocje. 
  4. Poszerzaj swoje kontakty – dobrze by było, gdybyś regularnie (co najmniej raz w miesiącu) pozwolił sobie na spotkanie związane z Twoją branżą. Na rynku jest mnóstwo możliwości – szkolenia, kursy, wydarzenia (także bezpłatne), które skupiają mnóstwo wyjątkowych osób. Wydrukuj sobie wizytówki i spotykaj się! 
  5. Naucz się polecać – jeśli rzeczywiście znasz ludzi, których zaliczasz do swojej zawodowej sieci kontaktów, powinieneś wiedzieć, czym się zajmujesz. A jeśli masz kontakt także z innymi osobami – polecaj ich sobie. Nawyk łączenia ludzi (i nie mówię tu o swataniu) jest bardzo wartościowy. Kto wie, komu to Ty będziesz polecony w przyszłości? 
  6. Ale ale! Pamiętaj, że niektórzy nie chcą być polecani! – zanim wykonasz krok 5, zawsze dowiedz się, czy osoba, której kontakt chcesz podać komuś innemu, chce tego. Zadzwoń, napisz maila, powiedz o możliwości i grzecznie zapytaj Mogę podać Twoje namiary? – takie zachowanie świadczy o takcie i buduje Twoją reputację.
  7. Nie żałuj swojego czasu – jeśli ktoś z Twojej zawodowej grupy znajomych prosi Cię o wparcie lub radę, nie zastanawiaj się. Po prostu okaż swoją dobrą wolę i w przyjazny sposób udziel pomocy. Budowanie profesjonalnych relacji nie polega tylko na spotkaniach przy kawce i ciasteczku – to realne współdziałanie, na które warto się zdecydować.  
  8. Nie ograniczaj się – wartościowe kontakty możesz znaleźć także poza swoją branżą. Wiele osób zajmuje się kilkoma (często mającymi niewiele wspólnego ze sobą) biznesami lub projektami. Twoje podejście do innych osób, zagadnień i pomysłów może sprawić, że sam dokonasz wielkich zmian. Otwórz się zatem na zupełnie odmienne branże i sprawdź, jak interesujące osoby w nich pracują.  
  9. Przestań gadać o sobie/swojej firmie/produktach – po prostu przestań sprzedawać. Za każdym razem, kiedy poznajesz nową osobę, pozwól jej mówić. Dowiedz się o niej tych wszystkich interesujących rzeczy. Nie zagaduj jej, a słuchaj. Przyjdzie czas i na Twoją historię. Jeśli jednak skupisz się na tym, aby za wszelką cenę pokazać, jak jesteś wyjątkowy i genialny, spalisz ten kontakt. Zbyt wylewne mówienie o własnych sprawach i osiągnięciach może być uznane za brak pokory i wiedzy o zasadach budowania kontaktów. A tego nie chcemy, prawda? 
  10. Nie myśl o tym, co Ci się opłaci – nie jestem w stanie zliczyć, jak często dostawałam maile lub telefony z prośbą o wsparcie od osób, z którymi rozmawiałam kilka lat temu. Och, przypomniały sobie o mnie teraz? Słabo to wygląda, jeśli decydujemy się na kontakt tylko wtedy, gdy nam się to opłaci. Rezultat jest oczywisty – większość osób po prostu nie zareaguje na prośbę lub będzie kpiąco do niej podchodzić. Uznaj zatem, że o jakiekolwiek wsparcie lub radę poprosisz tylko te osoby, z którymi utrzymujesz jakiekolwiek relacje.    

Posłuchaj podcastu Bez znajomości ani rusz!

bez znajomości

Ten artykuł powstał w ramach moich przygotowań do kursu Budowanie pewności siebie. Kurs powstał po to, aby wspierać osoby w budowaniu pewności siebie i wzmacnianiu samooceny. Stworzyłam tę rozwojową propozycję tak, aby każdy, kto chce popracować ze mną nad pewnością siebie, mógł przejść ten proces gdziekolwiek jest. Dlatego właśnie możesz spędzać czas w domu, zajmować się kolejnymi lekcjami w dowolnym czasie i być ze mną w kontakcie wtedy, gdy jest to najwygodniejsze.

Przed nami bardzo intensywne pół roku działań! Jeśli masz ochotę dowiedzieć się więcej, tutaj znajdziesz wszelkie informacje.

Komentarz

Dodaj komentarz